INZERCE

Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu, případně metro, je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. Foto: Pixabay

Na zdražování energií „dojedou“ i dopravní podniky. Počítají se zvýšením nákladů o stamiliony

Dramatické navyšování cen energií může v nejhorším scénáři ohrozit provoz městské hromadné dopravy. Dojít k tomu může i přesto, že některé dopravní podniky mají nastavené dlouhodobější kontrakty s dobrými cenami. Aktuálně totiž hrozí, že by někteří dodavatelé mohli uzavřené smlouvy vypovědět. Jak bude hospodaření dopravních podniků vypadat v příštím roce, tak zatím není jasné.

Situace na trhu s energiemi je pro všechny subjekty nepředvídatelná a raketový růst cen a zároveň krach některých dodavatelů vyvolává paniku. Negativní dopad pociťují i dopravní podniky, které nyní počítají, jak se kvůli zdražení energií navýší jejich náklady na zajištění provozu. Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu, případně metro, je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. 

Zvýšení jízdného nebo méně přepravních výkonů

Většina z nich tuto komoditu nakupuje na burze formou takzvaného postupného nákupu. „Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne. Náklady na pořízení elektřiny a plynu se můžou zvednout až o sto až 150 milionů korun,“ říká předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

V případě Dopravního podniku města Brna (DPMB) zvýšení cen energií znamená nárůst nákladů v příštím roce o více než 250 miliónů korun. 

„Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze strany města. O těchto variantách bude nyní město, jakožto akcionář DPMB, jednat,“ uvádí generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. 

Vyrovnávání výkyvů cen

Také Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si s předstihem zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. 

„Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy. Přestože nákupy realizujeme v průběhu celého roku, skokové zdražení elektřiny ve druhém pololetí se bohužel podepíše do růstů našich nákladů v příštím roce,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

Dodává, že pražský dopravní podnik bude muset v příštím roce platit o zhruba šedesát procent více než letos, což prakticky znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun.

Hledání dodavatele

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vybraly nového dodavatele elektřiny pro příští rok teprve minulý týden, protože do předchozí aukce, při které PMDP zajišťuje výběr dodavatele silové elektřiny nejen pro sebe, ale i pro čtrnáct dalších subjektů Statutárního města Plzeň, se žádný obchodník nepřihlásil. 

„Druhá aukce už byla naštěstí úspěšná. Nicméně u cen silové složky elektřiny na rok 2022 předpokládáme oproti letošnímu roku nárůst o sto až 150 procent, tedy třicet až čtyřicet milionů korun, což se nesporně promítne do ekonomických ukazatelů firmy,“ podotýká generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. 

Výměna cenných zkušeností

Dopravní podniky zapojené do Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), o tomto aktuálním problému diskutují v rámci jednání odborných skupin. 

„Tématem skokového růstu cen elektrické energie, zemního plynu i nafty se v minulém týdnu zabývala odborná skupina SDP ČR dopravně provozní. Právě v těchto situacích se ukazuje, jak je partnerství v zájmovém sdružení pro jednotlivé členy přínosné, protože si můžou vyměnit cenné zkušenosti a inspirovat se navzájem. Příští rok je pro dopravní podniky z pohledu hospodaření prozatím velkou neznámou,“ doplňuje předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. 

SPD ČR sdružuje 21 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní dopravy v České republice. Členské dopravní podniky ujedou ročně více než 308 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 1,5 miliardy cestujících. Provozují 2 969 autobusů, 1 647 tramvají, 747 trolejbusů a 730 vozidel metra.

Tomáš Rovný