INZERCE

Hlavním úskalím a prodloužením celého procesu dopravy je naloďování, kdy zboží déle čeká v přístavu. Foto: Pixabay

Na zboží z Asie si počkáte. Doba doručování se protáhla na osm týdnů

Doba doručení zboží z Asie do České republiky se prodloužila minimálně o dva týdny na osm týdnů. Standardní přeprava bez příplatků se může protáhnout o jeden a půl až dva měsíce. Hlavním úskalím a prodloužením celého procesu dopravy je naloďování, kdy zboží, lépe řečeno kontejner déle čeká v přístavu. Doprava je zároveň čtyřikrát dražší než před rokem a významná část zboží kvůli tomu zdražuje. Vyplývá to z údajů distribuční společnosti Agora DMT, která zastupuje světové výrobce elektroniky.

Před rokem bylo podle údajů CzechTrade možné velký kontejner o délce čtyřicet stop, což je asi dvanáct metrů, objednat na dopravu mezi Evropou a Indií nebo Čínou za cenu zhruba kolem dvou a půl tisíc dolarů, tedy něco málo přes 56 tisíc korun. V současnosti stejná objednávka vyjde na deset až dvanáct tisíc dolarů, v přepočtu až 257 tisíc korun. 

Drahé a neprodejné

„Nicméně s různými příplatky za garantované dodání či prioritu při odeslání se cena může vyšplhat dokonce až k šestnácti tisícům amerických dolarů,“ doplňuje ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Šanghaji Aleš Červinka. 

Někteří čeští dovozci tak nemají jinou možnost než odložit dovoz zboží z Číny na pozdější dobu a doufat, že doprava zlevní. Při započítání stávajících cen za kontejnery by totiž bylo dovozené zboží v Evropě neprodejné.

Prodloužení doby dopravy od výrobce je v kontrastu s tím, že zákazníci žádají zboží skladem, a pokud jej nemají, obrátí se jinam. „Dlouhodobý trend je takový, že právě časové hledisko berou zákazníci při výběru e-shopu výrazně v potaz,“ říká mluvčí největšího českého srovnávače cen Heureka.cz Adéla Berková. 

Český zákazník chce zboží hned

„Rychlost a cena doručení hrají klíčovou roli. Český zákazník je v tomto aspektu velmi náročný a prodlevy v doručení příliš neodpouští,“ uvádí mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. Zájem o zboží z Asie je přitom podle ní nyní extrémní.

Letos i s ohledem na větší poptávku po zboží lze podle ředitele Agory Davida Fuchse očekávat, že jen obchodník, který jej má skladem, bude prodávat. „V kontextu zdražování surovin a materiálů a logistických problémů bude nastávající sezóna opravdu zajímavá,“ dodává.

Pandemie koronaviru do značné míry přesunula koupi elektroniky a podobného zboží z kamenných prodejen na internet. Novinkou u velkých on-line prodejců je tzv. dropshipping, kdy prodejce na svých internetových stránkách nabízí zboží, které nemá skladem, je ovšem domluvený se svým dodavatelem k přímému poslání zákazníkům. 

Tento způsob objednávání a komunikace je ale podle obchodníků finančně náročný na nastavení mezi prodejcem a dodavatelem. Kvůli tomu jej využívají jen velcí dodavatelé nebo distributoři.

čtk