Sobota, 8. května, 2021

Na vídeňském letišti staví největší fotovoltaickou elektrárnu v Rakousku. Chtějí být klimaticky neutrální

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Už v létě příštího roku by vídeňské letiště Schwechat mělo uvést do provozu největší fotovoltaickou elektrárnu v Rakousku. Elektrárna s výkonem 24 megawattů se bude rozléhat na ploše o velikosti 48 fotbalových hřišť a je krokem letiště k dosažení klimatické neutrality. Letištní fotoelektrárny v budoucnu vyrobí 30 miliónů kilowatthodin elektřiny ročně.

Vídeňské letiště Schwechat oznámilo stavbu další fotovoltaické elektrárny. Půjde o největší solární elektrárnu v Rakousku. Na ploše o rozloze 24 hektarů tak vznikne fotovoltaická elektrárna s výkonem 24 MW Peak.

Se stavbou elektrárny začne letiště již nyní na jaře. Dokončení a uvedení do provozu je pak plánované na léto 2022. Vedle největší fotovoltaické elektrárny uvede letiště do provozu i další dvě menší fotovoltaické elektrárny, a to na parkovacích domech číslo 3 a 8.

S výstavbou fotovoltaických elektráren začalo letiště již v roce 2016. Postupně vzniklo pět fotovoltaických elektráren na střechách hangáru číslo 7, na hale zimní údržby, na střeše Air Cargo Center, v areálu bývalé čističky odpadních vod a také na střeše Office Parku 4.

Dohromady fotovoltaické elektrárny v budoucnu vyrobí 30 miliónů kWh elektřiny ročně. To odpovídá jedné třetině celkové spotřeby elektřiny letiště a také roční spotřebě elektřiny asi 7 000 domácností.

Výstavbou největší fotovoltaické elektrárny v Rakousku se vídeňské letiště přiblíží svému cíli stát se během několika let klimaticky neutrální. V uplynulých letech se díky zavedeným opatřením letišti podařilo snížit podíl emisí CO2 o 70 procent na dopravní jednotku. Snížení se letišti podařilo dosáhnout i ve spotřebě energie, a to o 40 procent ročně. K brzkému dosažení klimatické neutrality letišti výrazně pomůže i přechod na dálkové vytápění od roku 2022. Letiště Schwechat by se tak již brzy mohlo stát jedním z prvních klimaticky neutrálních letišť v Evropě.

Vedle zmíněných opatření sází letiště už i i na elektromobilitu. Letištní vozový park se může pyšnit celkem 380 elektrovozy. Letiště také instaluje šetrné LED systémy a vyvíjí řídící systém pro energetickou optimalizaci stávajících a budoucích staveb. Budova Office Park 4 využívá geotermální energii a byla již několikrát oceněna jako nejudržitelnější kancelářská budova v Rakousku.

Ambiciózní fotovoltaickou ofenzívu startuje vedle letiště i samotné město Vídeň, které počátkem roku také ohlásilo stavbu největší solární elektrárny v Rakousku s využitím pro domácnosti. Do roku 2040 má navíc dosáhnout uhlíkové neutrality.

Tomáš Rovný

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter