Na pražské Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Stavební práce, které potrvají tři roky, začaly v sobotu tříměsíční výlukou tramvají ve Vodičkově a Jindřišské ulici. Trať, jejíž náklady se předpokládají ve výši 1,24 miliardy korun, povede po stranách náměstí a uprostřed se bude nacházet promenáda. Počítá se s dalším stromořadím a zvětší se prostor pro pěší na úkor automobilů.
Během výluky by měl Dopravní podnik hlavního města Prahy během opravit současnou trať a připravit oblouky vedoucí směrem na Vinohradskou ulici a náměstí I.P. Pavlova. Dodavatelem kolejové svršku, tedy kolejnic, výhybek, křížení či odvodnění je Pražská strojírna.
Firma informovala, že se jedná o jeden z nejnáročnějších projektů v oblasti pražské veřejné dopravy posledních let. V první fázi stavby tratě dojde k vybudování odbočky z prostřední části náměstí od ulic Vodičkova a Jindřišská, výstavbě nové tramvajové trati směrem k Národnímu muzeu a napojení do stávající tramvajové trati ve Vinohradské ulici.
Kolejové křížení a tramvajové výhybky z dílny Pražské strojírny by měli dělníci zamontovat do tramvajové trati mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská během prázdninových měsíců. Poté dojde k obnovení tramvajového provozu v přímém směru. Dvě výhybky směrem k Národnímu muzeu budou založeny později, a to v návaznosti na posun vstupů do metra.
Podle informací Institutu plánování a rozvoje Praha kromě stromořadí, retenčních nádrží, nových povrchů a kolejí dojde i k rozsáhlým pracím na vestibulech metra. Mělo by dojít k opravě stropní desky stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Současně s tím se má začít opravovat také stropní deska stanice metra C Muzeum. Akce je spolufinancována Evropskou unií a výše podpory dosáhne až 1,1 miliardy korun.
Podle opozičního zastupitele Prahy a bývalého náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) je tramvajová síť v centru města dlouhodobě přetížená a v případě problémů například na Karlově náměstí nebo v ulici Lazarská provoz tramvají zcela kolabuje.
„Trať na Václavském náměstí tak poskytne důležitou alternativní trasu a nabídne i zcela nová spojení. Denně by tudy mělo jezdit přes 30 tisíc cestujících, takže se zařadí mezi nejvýznamnější pražské tramvajové uzly,“ zmínil Scheinherr na sociální síti Linkendin.
Pro plánovanou stavbu tramvajové trati v horní polovině Václavského náměstí už dokončuje Pražská strojírna první část zakázky. Podle informací firmy se Jedná o kolejové odbočení směrem k Národnímu muzeu. „Termín předání je stanoven na druhou polovinu července letošního roku. Na tuto etapu naváže vybudování tramvajové trati směrem k Národnímu muzeu a napojení do tramvajové trati ve Vinohradské ulici,“ informovala Pražská strojírna.
Praha má návrh na proměnu celého Václavského náměstí hotový od roku 2005. Vzešel z urbanisticko-architektonické soutěže a stojí za ním ateliér Cigler Marani Architects (dnes Jakub Cigler Architekti) a Atelier DUA.
Rozhodnutí o návratu tramvají na náměstí posvětilo minulé vedení města. Tramvaje v horní části Václavského náměstí jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu by ale měly nyní jezdit po stranách náměstí a uprostřed se počítá s promenádou. Praha také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů a omezením parkovacích míst.
(teč)