INZERCE

Na pražské Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Zdroj: IPR Praha

Na Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Náklady budou 1,24 miliardy

Na pražské Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Stavební práce, které potrvají tři roky, začaly v sobotu tříměsíční výlukou tramvají ve Vodičkově a Jindřišské ulici. Trať, jejíž náklady se předpokládají ve výši 1,24 miliardy korun, povede po stranách náměstí a uprostřed se bude nacházet promenáda. Počítá se s dalším stromořadím a zvětší se prostor pro pěší na úkor automobilů.

Během výluky by měl Dopravní podnik hlavního města Prahy během opravit současnou trať a připravit oblouky vedoucí směrem na Vinohradskou ulici a náměstí I.P. Pavlova. Dodavatelem kolejové svršku, tedy kolejnic, výhybek, křížení či odvodnění je Pražská strojírna.

Firma informovala, že se jedná o jeden z nejnáročnějších projektů v oblasti pražské veřejné dopravy posledních let. V první fázi stavby tratě dojde k vybudování odbočky z prostřední části náměstí od ulic Vodičkova a Jindřišská, výstavbě nové tramvajové trati směrem k Národnímu muzeu a napojení do stávající tramvajové trati ve Vinohradské ulici.

Kolejové křížení a tramvajové výhybky z dílny Pražské strojírny by měli dělníci zamontovat do tramvajové trati mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská během prázdninových měsíců. Poté dojde k obnovení tramvajového provozu v přímém směru. Dvě výhybky směrem k Národnímu muzeu budou založeny později, a to v návaznosti na posun vstupů do metra.

Podle informací Institutu plánování a rozvoje Praha kromě stromořadí, retenčních nádrží, nových povrchů a kolejí dojde i k rozsáhlým pracím na vestibulech metra. Mělo by dojít k opravě stropní desky stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Současně s tím se má začít opravovat také stropní deska stanice metra C Muzeum. Akce je spolufinancována Evropskou unií a výše podpory dosáhne až 1,1 miliardy korun.

Podle opozičního zastupitele Prahy a bývalého náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) je tramvajová síť v centru města dlouhodobě přetížená a v případě problémů například na Karlově náměstí nebo v ulici Lazarská provoz tramvají zcela kolabuje.

„Trať na Václavském náměstí tak poskytne důležitou alternativní trasu a nabídne i zcela nová spojení. Denně by tudy mělo jezdit přes 30 tisíc cestujících, takže se zařadí mezi nejvýznamnější pražské tramvajové uzly,“ zmínil Scheinherr na sociální síti Linkendin.

V sobotu začaly stavební práce na přípravě tramvajové trati na pražské Václavské náměstí. Zdroj: IPR Praha/Facebook

Pro plánovanou stavbu tramvajové trati v horní polovině Václavského náměstí už dokončuje Pražská strojírna první část zakázky. Podle informací firmy se Jedná o kolejové odbočení směrem k Národnímu muzeu. „Termín předání je stanoven na druhou polovinu července letošního roku. Na tuto etapu naváže vybudování tramvajové trati směrem k Národnímu muzeu a napojení do tramvajové trati ve Vinohradské ulici,“ informovala Pražská strojírna.

Praha má návrh na proměnu celého Václavského náměstí hotový od roku 2005. Vzešel z urbanisticko-architektonické soutěže a stojí za ním ateliér Cigler Marani Architects (dnes Jakub Cigler Architekti) a Atelier DUA.

Rozhodnutí o návratu tramvají na náměstí posvětilo minulé vedení města. Tramvaje v horní části Václavského náměstí jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu by ale měly nyní jezdit po stranách náměstí a uprostřed se počítá s promenádou. Praha také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů a omezením parkovacích míst.

(teč)