INZERCE

RegioSpidery zatím mají barvy původního německého dopravce. Foto: České dráhy

Na trati z Kralup do Velvar a Loun začaly jezdit moderní nízkopodlažní vozy RegioSpider

Na železniční trati z Kralup nad Vltavou do Loun a Velvar začaly dnes jezdit moderní nízkopodlažní vozy. Nahradily více než 40 let staré motoráky. České dráhy tak testují provoz těchto vozidel typu RegioSpider. Obdobné by postupně měly začít jezdit i na dalších středočeských regionálních tratích, řekl novinářům středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Tyto RegioSpidery nahradí starší a již nevyhovující motorové jednotky 810. Nově nasazené vozy dříve působily v Německu, oproti stávajícím mají bezbariérový přístup, dostatek místa, jízda v nich je komfortnější a sedne si do nich až 71 cestujících, jde tedy o nízkokapacitní typ.

„Do budoucna by to mohl být základ pro obnovu méně vytížených regionálních tratí,“ uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Do jednoho vozu se vejde osm kol, hodí se tedy i na turisty využívané trasy.

„Nasazení těchto komfortnějších vozidel na obou tratích vnímám jako jeden z dalších kroků v modernizaci veřejné dopravy. Přepravní komfort 21. století je pro nás prioritou i v odlehlejších částech kraje. Nízkopodlažní vlaky nabízejí pohodlné a bezpečné cestování osobám se sníženou pohyblivostí, především vozíčkářům a seniorům, ale současně i cyklistům nebo maminkám s dětmi,“ uvedl před časem ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Provozně úspornější tyto vlaky nebudou, ale kvůli modernějšímu motoru budou ekologičtější.

„Dosahují maximální rychlosti 120 km/h,“ řekl náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta. Tomu je ale třeba přizpůsobit infrastrukturu, protože na většině regionálních úseků je maximální povolená rychlost nyní nižší.

Nyní nasazené vozy budou na trati jezdit rok, poté je čeká další modernizace včetně instalace bezdrátového internetu, elektrické zásuvky a klimatizace. Podle Boreckého ale na tratích budou jezdit nadále moderní vozy, které postupně pořídí České dráhy, původní motoráky se sem už nevrátí.

Další obnovu čekají i vytíženější trati u Prahy, kde by měly přibýt soupravy typu RegioShark.

„Od roku 2023 začnou jezdit první soupravy z Prahy přes Rudnou do Berouna, a potom na cyklu Beroun – Rakovník,“ doplnil Borecký. Do budoucna by měly jezdit i z Rakovníka do Kladna a na Prahu.

České dráhy v červenci napsaly na svém webu, že si pořídily v prosinci loňského roku celkem 22 zánovních motorových vozidel Stadler RS1 z Německa.

Jedenáct z nich plánoval dopravce postupně nasadit v Ústeckém kraji, o další projevil vážný zájem kraj Pardubický.

Jednotky provozované pod názvem RegioSpider s délkou přes 25 metrů a váhou kolem 50 tun dosahují maximální rychlosti 120 km/h. Při pozdější plánované modernizaci ČD dovybaví vlaky Wi-Fi a úpravami projde i audiovizuální informační systém.

Dále dopravce poptává instalaci klimatizace, elektrických zásuvek, přečalounění sedaček a přelakování vozidla do barev dle požadavku objednatele. Do přistavení prvních jednotek k provedení modernizace budou čtyři z nich dočasně obsluhovat právě zmíněné tratě ve Středočeském kraji.

(ede, čtk)