INZERCE

Trakční vedení. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Na trať z Brna do Střelic se od zítřka vrací vlaky. Zatím zde pojedou maximálně „stovkou“

Správa železnic dokončila výluku související s rekonstrukcí a elektrizací trati. Pro cestující se otevřou zmodernizované zastávky Troubsko a Střelice dolní. Zcela nové zastávky v Brně-Starém Lískovci a Ostopovicích začnou sloužit veřejnosti od poloviny prosince. Dokončené trakční vedení je již pod napětím, elektrické vlaky jej však začnou využívat až po dokončení prací v navazujícím úseku do Zastávky u Brna. Maximální rychlost vlaků se po vybudování systému ETCS zvýší na 120 kilometrů za hodinu, do té doby budou vlaky jezdit maximálně stokilometrovou rychlostí.

K zahájení stavby došlo vloni v červenci, její úplné dokončení se předpokládá na jaře příštího roku. Konkrétně šlo o rekonstrukci a elektrizaci téměř desetikilometrové dvoukolejné části tratě z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Renovací prošel nejen mezistaniční úsek, ale také samotná stanice Střelice. Stavbaři zde vybudovali nová nástupiště v normové výšce 550 milimetrů nad kolejí, která spojuje podchod. Bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Nové zabezpečovací zařízení

„Nástupní hranou ve výšce 550 milimetrů a bezbariérovým přístupem disponují rovněž modernizovaná nástupiště na stávajících zastávkách Troubsko a Střelice dolní, cestující v nich využijí nové přístřešky. Stejné parametry mají i nové ostrovní nástupiště v Brně-Starém Lískovci a obě vnější nástupiště v Ostopovicích. Ta se otevřou pro veřejnost od nového jízdního řádu, který začne platit 12. prosince,“ popisuje ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.

Kromě dokončení instalace trakčního vedení, které je již pod napětím, byla dokončena aktivace nového zabezpečovacího zařízení. To platí i o čtyřech železničních přejezdech, které získaly nejvyšší možné zabezpečení, tedy světelnou signalizaci a závory. 

Obyvatelé Střelic už mohou využívat také novou konstrukci lávky přes železniční stanici. Zde už pokračují jen dokončovací práce na objízdných kolejích, které by měly být hotové v závěru října.

Osmdesátidenní výluka

Zhotovitelem stavby s názvem Elektrizace trati včetně PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 1. etapa je sdružení firem Skanska a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady akce dosahují 2,9 miliardy korun. Spolufinancování stavby se plánuje z Národního plánu obnovy (Recovery and Resilience Facility – RRF), další zdroje poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury.

„Za osmdesát dní výluky jsme stihli dokončit všechny výhybky ve stanici Střelice, kompletní rekonstrukci navazující části traťové koleje na Moravské Bránice a železniční spodek a svršek obou kolejí ve směru na Zastávku u Brna. Opravili jsme římsu a sanovali zeď mezi kolejemi na Tetčice a Moravské Bránice. Přestože termíny byly napjaté, stihlo se vše dokončit v požadované kvalitě tak, aby 20. září mohla podle plánu skončit výluka a obnovil se provoz mezi Brnem a Zastávkou u Brna,“ uvedl za zhotovitele projektový manažer společnosti Skanska Ondřej Zedník.

Pokračování v příštím roce

Na jaře příštího roku by měla začít realizace navazujícího projektu, zdvoukolejnění a elektrizace tratě do Zastávky u Brna. Správa železnic aktuálně hledá dodavatele stavby, probíhají také výkupy pozemků a další přípravné práce. 

Stanice Tetčice a Zastávka u Brna i zastávky Omice a Rosice u Brna projdou do konce roku 2023 rekonstrukcí, díky které získají moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Maximální rychlost vlaků bude 120 kilometrů za hodinu. Součástí prací bude také modernizace zabezpečovacího zařízení, provoz vlaků se poté bude řídit z Brna.

Tomáš Rovný