INZERCE

Moravskoslezský kraj hledá firmu, která zajistí obslužnost na čtyřech linkách. Foto: Dopravní podnik města Ostrava

Na severu Moravy chtějí do dvou let autobusy poháněné vodíkem. Obslouží čtyři meziměstské linky

Moravskoslezský kraj začal připravovat výběrové řízení na dopravce, který na čtyřech linkách zajistí dopravní obslužnost vozidly s vodíkovým pohonem. Protože jde o první obdobný tendr v České republice, kraj nejdříve uspořádá předběžnou tržní konzultaci. Teprve poté zveřejní zadávací dokumentaci.

Kraj doposud používá zejména autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Nyní usiluje o zcela bezemisní veřejnou dopravu. V připravovaném výběrovém řízení bude hledat dopravce, který prostřednictvím deseti autobusů zajistí obslužnost na čtyřech linkách. Pokud se budou chtít dopravci tendru zúčastnit, mají se do konce března zapojit do předběžné tržní konzultace.

První poptávka svého druhu

„Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.

Na výstavbě infrastruktury kraj spolupracuje s Ostravou. Foto: BUSportál

Zároveň dodává, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval: „Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek.“

Předmětem soutěže nebude nákup bezemisních autobusů, nýbrž výběr samotného dopravce. Ten má s deseti vozy zajistit provoz na čtyřech linkách. Výběr konkrétních autobusů tak bude v rukou vítězné firmy. Musí ale splnit podmínky zadávací dokumentace. Budou se týkat třeba počtu sedadel, klimatizace či požadavků na bezbariérovost vozidel.

Vyšší cena, výhodnější provoz

Náklady na pořízení vodíkového autobusu jsou ve srovnání s konvenčními vozidly vysoké: „Ceny vodíkových autobusů se pohybují od 16 do 19 milionů korun. U autobusu s pohonem CNG je cena okolo 5,5 milionu korun,“ říká Nikola Birklenová z hejtmanství kraje.

Oproti autobusům na stačený zemní plyn či elektrobusům však mají řadu výhod. „Zejména ve srovnání s autobusy na elektrický pohon, které mají totožný dopad na emise, se jedná o dojezd a dobu nabíjení. Dojezd vodíkového autobusu se pohybuje mezi 250 až 300 kilometry. To je násobně více než u elektrobusu,“ vysvětluje Nikola Birklenová.

Významně kratší je doba tankování. U vodíkového autobusu je to přibližně deset minut. U elektrobusů je zpravidla třeba dobíjet přes noc. Výhodou je podle kraje také efektivita palivových článků, kdy jde polovina spotřeby do elektrické energie a druhá polovina do tepla. I zde je to tedy více než u standardních spalovacích motorů. Vznikající teplo je navíc možné v zimních měsících použít pro vytápění autobusu. Vodíkové autobusy jsou pro cestující mnohem komfortnější, mají totiž velmi nízkou hlučnost.

Budoucnost je ve vodíku

Kraj by se chtěl do budoucna zbavit závislosti na dovozu energetických surovin ze zahraničí a využít alternativního řešení pro potenciální navyšování cen ropných produktů.

„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ uvádí první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.

Plnicí stanice v Ostravě

Na výstavbě nutné infrastruktury kraj v první fázi zavádění vodíkové mobility spolupracuje s Ostravou. Město totiž získalo dotaci na výstavbu plnicí stanice v lokalitě Hranečník.

„Palivo, respektive jeho dodání, je však podle prozatímních parametrů primárně věcí dopravce,“ upřesňuje Nikola Birklenová.

Vybraný dopravce bude mít za úkol obsloužit čtyři linky:

  • 913440 Havířov, Šumbark-Šenov-Ostrava, Hranečník/Vratimov
  • 913441 Havířov-Šenov-Ostrava, Hranečník-Ostrava, ÚAN
  • 913442 Havířov-Ostrava, Hranečník
  • 913583 Karviná-Stonava-Havířov

Lucie Přinesdomová