Na traktory, které převyšují povolenou hmotnost 3500 kilogramů a dosahují konstrukční rychlosti 80 kilometrů za hodinu nebo vyšší, se bude vztahovat mýtné. K jejich řízení bude také potřeba vlastnit řidičské oprávnění skupiny C nebo C1, dosud stačí skupina T. Řidiči budou muset také absolvovat dopravně psychologického vyšetření. Změny jsou součástí zapracovaných připomínek ministerstvem dopravy do novely zákona o silniční dopravě. Ekonomický deník o tom informoval mluvčí resortu František Jemelka.
Hlavními změnami, které norma, již už schválila vláda a bude ji projednávat Poslanecká sněmovna, přináší, je vznik samostatné silniční inspekce a příprava půdy pro poptávkovou dopravu. Ale to není vše. Ministerstvo dopravy také v rámci přípravy novely vzalo za své několik změn, které se sešly v připomínkovém řízení k normě.
Zahrnutí traktorů, jde o speciály podobné spíše nákladním vozidlům, do výběru mýtného v připomínkách podle Jemelky navrhla Hospodářská komora, Olomoucký kraj, kraj Vysočina a Plzeňský a Karlovarský kraj. Norma nově řeší ale také prodloužení doby rezervace registrační značky na přání. Po schválení novely by se prodloužila ze současného měsíce na měsíce tři. Podle ministerstva dopravy jde o připomínku Hospodářské komory.
Čtěte také: Silniční inspekce s řadou výhrad. Připomínkové řízení skončilo
Mohlo by vás zajímat
Další připomínkou, kterou ministerstvo dopravy do materiálu zapracovalo, je sblížení právní úpravy kaucí v zákoně o silniční dopravě, zákoně o pozemních komunikacích a zákoně o silničním provozu. Podle mluvčího Jemelky následuje také možnost zadržet tabulky registrační značky vozidla, není-li kauce složena na místě. „Nově bude kromě zákona o silničním provozu i v zákoně o silniční dopravě a zákoně o pozemních komunikacích,“ informoval mluvčí. Navyšovat se bude také horní hranice kauce v zákoně o silniční dopravě, zákoně o pozemních komunikacích a zákoně o silničním provozu a bude se rozšiřovat okruh přestupků podle zákona o silniční dopravě, u nichž lze kauci vybrat. Jde o připomínky ministerstva vnitra, Olomouckého kraje, kraje Vysočina, Plzeňského kraje a Karlovarského kraje.
Ke změně má dojít u přesunu agendy zápisu vozidel členů diplomatické mise do registru silničních vozidel z ministerstva dopravy na ministerstvo zahraničních věcí. „V původním znění návrhu měla být tato agenda přesunuta na magistrát hlavního města Prahy,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Doplnil, že jde o připomínku ministerstva zahraničních věcí.
Novela zákona o silniční dopravě zahrnuje i revizi správních poplatků za úkony podle zákona o silniční dopravě. Podle Jemelky budou poplatky vybírány již za přijetí žádosti, nyní dochází k výběru až za provedení požadavku. Některé z poplatků se také budou navyšovat. Jde o připomínku Moravskoslezského kraje.
Novela zákona o silniční dopravě ale řeší zejména vznik samostatné Inspekce silniční dopravy (INSID). Jak už Ekonomický deník informoval, inspekce vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu 1. července 2025 a částečně převezme pravomoci policie. Zaměstnanci inspekce budou moci samostatně kontrolovat nákladní vozidla a autobusy, prověřovat jejich technický stav, a to zda nejsou automobily přetížené nebo měřit emise.
Mohou ale také udělovat sankce a zabránit řidičům v další jízdě. Kontroloři budou mít pravomoc používat modré majáky k odklánění vozidel a jejich zastavení. V případě, že zjistí při kontrolách nedostatky, budou moci ukládat pokuty příkazem přímo na místě a vybírat kauce či odebrat doklady anebo SPZ. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o podobný model, jaký mají v Německu nebo Polsku.
Novela zákona o silniční dopravě počítá také se vznikem nového druhu veřejné dopravy, takzvané poptávkové dopravy. Obce a kraje budou moci podle ministerstva dopravy díky ní zajišťovat cílené dopravní služby. Testovat poptávkovou dopravu už začaly například Pardubický a Středočeský kraj.
Tereza Čapková