Středočeský kraj se, stejně jako Praha, chystá na vypsání tendru za desítky miliard na provoz elektrických vlaků v Pražské integrované dopravě (PID) po prosinci 2029. Dojít by k tomu mělo v lednu. Tendr měl být ale podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) vypsán mnohem dříve. V rozhovoru popsal, jaké důsledky může zpoždění mít. Hovořil ale také například o poptávkové dopravě.
Středočeský kraj má letos hospodařit s příjmy 50,9 miliardy korun a výdaji 52,3 miliardy. Jaká částka půjde do oblasti veřejné dopravy? Je to více, než v roce 2024?
K rozpočtu je potřeba říct jednu důležitou věc, z 51 miliard korun jsou přibližně 33 miliard korun peníze, které krajem v uvozovkách pouze protečou. Kraj je přerozdělí na chod školských a sociálních zařízení a zařízení sociální péče nebo na zdravotnictví.
Částka, se kterou kraj fakticky hospodaří a nakládá, je přibližně 18 miliard korun a z toho 5,8 miliardy korun letos vydá na veřejnou dopravu. Pokud to porovnáme s loňským rokem, tak je to zhruba o nějakých 600 milionů korun víc.
Mohlo by vás zajímat
Už je jasné, kam finance, které jsou „navíc“ půjdou?
Pohltí je především nové vlaky. Na obnovu regionálních vlaků půjde každoročně přibližně 170 milionů korun. Nelíbí se nám, že na regionálních tratích nám jezdí v podstatě železniční muzeum, jde o padesát let staré vozy, které jsou vysokopodlažní a bez klimatizace. Do systému už se nám plně zaintegrovalo dvacet dva nových jednotek RegioPanter. Pak tu máme i vlaky RegioFox, které jezdí na regionálních tratích mezi Rakovníkem a Berounem a Berounem a Prahou.
U RegioFoxů i RegioPanterů se fakticky navýšil i počet sedaček o více než 6500. Investicemi do vozového parku (například RegioPantery, RegioFoxy nebo RegioSpidery), tak se nám navýší cena za kilometr z přibližně 135 korun na přibližně 200 korun za kilometr. Další desítky milionů korun budou směřovat na rozšíření spojení v rámci veřejné dopravy a zavádění služby poptávkové dopravy ve Středočeském kraji.
Když zůstaneme u železnice, tak středočeští radní v prosinci 2024 souhlasili stejně jako pražští zastupitelé s vyhlášením tendru za 142 miliard korun, který má zajistit provoz elektrických vlaků v Pražské integrované dopravě (PID) po prosinci 2029, co se děje nyní?
Chceme přesoutěžit kompletně celou železniční dopravu a rozdělili jsme to na několik oblastí. První z nich jsou vlaky EMU 400 pro čtyři stovky sedících cestujících na soupravu. Vlakové soupravy by měly mít kapacitu zhruba o čtvrtinu větší než jednotky CityElefant. Na železniční koleje by měly vyrazit v roce 2029. Jde o vlaky, které jsou určené na koridorové tratě. To znamená mezi Prahou a Kolínem, Prahou a Berounem, Prahou a, Benešovem, Prahou a Kralupy či Prahou a Lysou nad Labem a postaví-li to stát, tak i Prahou a Kladnem. Tu nejzásadnější část, které říkáme Vlaky 2029, jsme chtěl vyhlásit už v létě loňského roku, ale zdrželo se to v Praze.
Samotná soutěž odstartuje po 20. lednu a teď už je vše čistě v gesci našich organizátorů dopravy – Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) a ROPIDu.
Jak se zpoždění promítne do tendru?
Z tržních konzultací s výrobci jasně plyne, že na to, aby dodali požadovaný počet vlaků, potřebují přibližně čtyřicet sedm měsíců. A dopravci zase potřebují, aby nám byli ve spolupráci s výrobci schopni předložit relevantní nabídku včetně vyhodnocení, zhruba dalších třináct měsíců. To vychází na pět let. Smlouva s Českými drahami přitom končí na konci prosince 2029. Aby se dodržel limit, tak se soutěž musela vyhlásit nejpozději v prosinci 2024. Je otázka, zda dokáží výrobci lhůty nějak zkrátit, to ale nemůžeme dopředu predikovat a sázet na to. Pak samozřejmě v tak velké soutěži mohou nastat situace, kdy se někdo odvolá. Budou se dávat také dodatečné dotazy.
Pokud se to nestihne, prodloužíte kontrakt s Českými drahami?
Znamená to, že by pokračovaly České dráhy a museli bychom se domluvit na nějakých podmínkách prodloužení kontraktu o nějakou dobu. Je to samozřejmě otázka, jak by probíhala ta jednání s Českými drahami. Dopředu ale říkám, že nic o dalších pět let prodlužovat nechci.
Proč?
Myslím si, že bych protahoval situaci, která nevyhovuje vůbec nikomu. Kapacita vozidel, která máme na dráze na koridorech, absolutně nestačí. Zároveň jsme ve stavu, kdy za několik let končí smlouva. Když objednáváte nové vozidlo u výrobce jako dopravce, tak jsou dodací lhůty tři až čtyři roky od okamžiku objednávky. České dráhy by fakticky dostaly vozidla někdy v roce 2028, spíš na počátku 2029, a to končí smlouva.
Už dříve jste uvedl, že jste z průběhu přípravy tendru frustrovaný, to už nyní neplatí?
To půlroční zpoždění mě mrzí, ale prostě to se stalo. Za zásadní považuji, že se to nakonec podařilo dotáhnout do konce, a že soutěž v lednu vyhlásíme. Takže v tomto ohledu už frustrace není, spíše lítost nad tím, že se nám to prodloužilo zbytečně o půl roku, to tam prostě je.
Stále také ještě není jasné, jak se dořeší situace okolo památkově chráněného pražského Vyšehradského železničního mostu.
Já jsem svůj názor opakovaně v minulosti řekl a ten názor se nezměnil. Přijde mi úplně absurdní, že budeme hájit sto let starý šrot, který už když byl postaven, vzbuzoval kontroverze a byl považovaný za nešťastnou stavbu. Bráníme se postavení moderního mostu, který vyřeší dopravu. Vůbec nic neřeší v souvislosti s přechodem na střídavou trakci ani rekonstrukce mostu.
Bráníme se jakýmkoliv změnám a pokroku, přešlapujeme na místě, nejsme se schopní pohnout dál a mezitím nám celý svět utíká. Kvůli mostu už jsme museli rozpojit linku S7 a ztratilo se přímé propojení mezi Berounem a Českým Brodem. Pokud by se Výtoňský most se dostal úplně mimo provoz, tak by to znamenalo, že by se veškerá doprava musela přesměrovat na Branický most. Tam je ale zase problém s kapacitou návazného tunelu. Mělo by to další významné dopady do dopravní obslužnosti regionu jihozápadu od Prahy.
Ve Středočeském kraji začaly platit 1. prosince nové autobusové jízdní řády. Kraj oznámil nové linky a spojení do dalších krajů. Jak rozjezd hodnotíte?
Středočeský kraj udělal historicky první soutěž v kraji, doposud platilo, že se zakázky rozdávaly takzvaně z ruky. Zároveň šlo o největší takovou soutěž v historii České republiky. Její celkový objem byl 30 miliard korun na příštích 10 let v dnešních cenách. Z toho nějakých dvaadvacet miliard korun připadá na Středočeský kraj. Zbytek připadá na Prahu. Soutěžilo se pětatřicet oblastí, aby se mohly zúčastnit menší a střední firmy, devět oblastí bylo zadáno napřímo. A to proto, že jsou specifické a malé, nemělo by je tedy smysl dávat do soutěže.
Jde například o Kokořínský důl, oblasti, které provozují dopravci Svazku obcí nebo oblasti, které přímo navazují na pražské linky a obsluhuje je Dopravní podnik hlavního města Prahy. Povedlo se to, ale máme pět oblastí, které jsou trochu problematické.
Které to jsou?
Ve třech oblastech, jde o Mníšek pod Brdy, Úvaly a Roztoky, tak tam řešíme například pozdní odjezdy, neodjetí spojů nebo řidiči bloudili. To jsou věci, které se průběžně řeší, a myslím, že i vyřeší. Ale pak máme dvě oblasti, které jsou opravdu problematické, a to je Mnichovo Hradiště a Velvary. Obsluhují je autobusy OAD Kolín a Autobusy Karlovy Vary. V oblasti Mnichovo Hradiště dopravce nedostal včas moderní autobusy od Mercedesu, takže tam jezdí ojeté vozy a oba dopravci mají problémy s řidiči.
Co to znamená pro cestující?
Autobusy buď nepřijedou, nebo přijedou pozdě a jedou špatnou trasu, například vynechávají zastávky. Spoje jsou nekvalitní. Dopravcům dáváme pokuty a ty jsou poměrně výrazné, za jeden spoj může jít o desítky tisíc. A čeká mne jednání, jak s firmou Autobusy Karlovy Vary, tak OAD Kolín. Dostanou vytýkací dopis s žádostí o okamžitou nápravu. Pokud se to během jednotek týdnů nenapraví, tak pak je postup jasný, ukončení smlouvy výpověď a nová soutěž.
Vrátím se k Mníšku pod Brdy, kde by měly ke konci letošního roku jezdit vodíkové autobusy.
Tam běží vše podle harmonogramu. Do konce letošního roku bychom to měli spustit. Je to ale závislé i na tom, jak rychle postaví ČEZ elektrolyzér a plnicí stanici. Vodíkové autobusy jsou už zadané ve výrobě a jde o to, kdy je výrobce bude schopný dodat.
Středočeský kraj spustil v okolí Českého Brodu takzvanou poptávkovou dopravu. Testuje ji od začátku srpna. Jak se projekt zatím osvědčil, kolik lidí ho využilo?
Projekt se jednoznačně osvědčil a od února k Českobrodsku přiřazujeme i Kouřimsko a navazující obce. Poptávková doprava umožňuje, že například nemusíte vypravovat na večerní spoje, které nejsou tak vytížené, velké autobusy, můžete najmout řidiče, kterým stačí řidičský průkaz B. A do dopravy vnášíte, co jí chybí, a to je flexibilita poslední míle. Až Poslanecká sněmovna změní zákon, tak budeme schopni cestujícího dovést takřka až ke dveřím jeho domu.
Aktuálně v rámci poptávkové dopravy jezdí dvě auta a přidáme třetí a čtvrté. Celkem chce letos Středočeský kraj do poptávkové dopravy pro region Českobrodska a Kouřimska investovat milion korun. Největší zájem bývá o spoje v pátek večer. Přes den je pak využívají nejvíce matky s dětmi a studenti.
Od konce června jsou také ve Středočeském kraji všechny zastávky na znamení, jak to to hodnotíte? Osvědčilo se to?
Osvědčilo. Je to úplně bez problémů.
Po podzimních volbách do krajských zastupitelstev a Senátu pokračuje na své postu radního, co byste rád prosadil v aktuálním volebním období?
Jsou to jednoznačně už zmiňované vlaky 2029 a upgrade železnice, poptávková doprava a to, aby mělo ideálně každé nádraží ve středních Čechách, co má obrat nad sto cestujících denně, chráněné úložiště pro kola. A pak jsou priorita také parkoviště P+R.