Přední pozice u pražského letiště v Ruzyni byly vždy pro taxikáře zlatý důl, boje o cestující se odehrávaly skrytě i otevřeně dlouhá léta. Aktuálně to vypadá, že se divoké „devadesátky“ do těchto míst vrátily.

Přímo na letišti loví v terminálech nebo jejich okolí zákazníky takzvaní naháněči. „I přes řadu zavedených opatření se situaci zatím nepodařilo zcela stabilizovat. Jedná se o dlouhodobý a složitý problém, který nelze vyřešit ze dne na den, přesto jsme odhodláni pokračovat,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.

Nová navigace

S podvodníky a naháněči se má vypořádat pracovní skupina, podle mluvčí hledá řešení. „Zaměřujeme se jak na edukativní kroky vůči cestujícím, tak na důsledné a represivní zásahy vůči nepoctivým poskytovatelům přepravy z letiště,“ uvedla Hejtmánková.

Nová upozornění pražského letiště. Foto: Letiště Praha
Nová upozornění na pražském letišti. Foto: Letiště Praha

Lepší informovanost cestujících o možnostech dopravy do centra Prahy má zajistit mimo jiné nová navigace a značení na terminálech a v okolí. Před dvěma týdny změnilo letiště barevné značení na žluté a posílilo navigační prvky v prostoru „celniště“.

Dvě desítky pokut

Letiště chce také cestující upozorňovat na obvyklou cenu přepravy do centra jako prevenci vůči přemrštěným sazbám neoficiálních řidičů. Častěji mají letiště kontrolovat také státní policisté i městští strážníci.

Zatím poslední velká akce se uskutečnila 28. května. Provozovatelé taxislužeb dostali 26 pokut za celkem 162 900 korun. V jednom případě policisté zabavili průkaz řidiče taxislužby, ve dvou začalo řízení s dopravcem a v jednom případě s řidičem, který neoprávněně vozil zahraniční klientelu v luxusním vozidle bez licence a dokladů.

Sankce v řádu stokorun

Při kontrolách padlo zároveň 31 pokut za dopravní přestupky za celkem 17 tisíc korun. „Nejčastějším prohřeškem bylo nedovolené zastavení a stání v zastávkách MHD nebo mimo místa k tomu určená, čímž docházelo k narušení bezpečnosti silničního provozu. Zejména v případě dlouhých trolejbusů, které letiště obsluhují,“ informoval Josef Urban z Ředitelství služby cizinecké policie. Akce se kromě policistů a strážníků například účastnil i speciální Taxi Team.

Podvodníky má odradit podle mluvčí také nepřetržitá přítomnost pracovníka ostrahy Letiště Praha před Terminálem 2.

Mohlo by vás zajímat

Blokace Taxi karet

Nepoctivé taxikáře, kteří porušují provozní řád, letiště podle Hejtmánkové aktivně oslovuje už několik měsíců. Nepoctivce odhalí buď kamery, anebo hlídky. Nejdřív dostanou slovní či písemné upozornění. „Pokud docházelo i nadále k porušování provozních řádů, mohlo letiště přistoupit k blokování či odebrání Taxi karty, nebo zablokování registrační značky vozidla pro vjezd na všechny odstavné plochy letiště,“ popisuje mluvčí. V současnosti je blokování karet rychlejší a intenzivnější. K 4. červnu jich letiště podle Hejtmánkové zablokovalo už několik desítek.

Nová upozornění a navádění na pražském letišti. Foto: Letiště Praha
Nová upozornění a navigace pro cestující na pražském letišti. Foto: Letiště Praha

Cestující by měli mít od 5. června také k dispozici leták, ve kterém najdou přehledné informace o možnostech dopravy. Letiště prioritně upozorňuje na využití městské hromadné dopravy.

Polemiky kolem Uberu

Oficiální letištní taxislužbou je od roku 2023 Uber a jeho výběr se neobešel bez emocí. Ekonomický deník už v předešlých textech upozorňoval například na to, že osloveným poslancům vadil problematický finanční vztah platformy ke státu i vynucování instalace aplikace nebo uvádění osobních údajů.

Letiště loni v září vypsalo předběžné tržní konzultace na znovuzavedení klasické taxislužby. Zdůvodňovalo to tím, že by se starala o cestující, kteří nechtějí poskytovat žádné osobní údaje.

„Cílem bylo zajistit doplňkovou službu k aplikaci Uber s tím, že bude zachován zásadní princip, kdy zákazník zná konečnou cenu jízdy předem,“ uvedla mluvčí. Na tendr už ale nedošlo.

Podle Hejtmánkové z analýz a jednání s potenciálními provozovateli vyplynulo, že v rámci platné legislativy není možné najít řešení, které by umožňovalo provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem.

A právě znalost ceny před jízdou je pro Letiště Praha podle jeho mluvčí nejdůležitějším parametrem. Další výběrové řízení na poskytovatele doplňkové taxislužby se tak letiště vypsat nechystá.

Čtěte také:

Proč nejde rovnou nastoupit do vozů taxi, zlobí se cestující na pražském letišti. Ministerstva to řešit nechtějí