INZERCE

Tříčlánkový bateriový trolejbus Škoda–Solaris. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Na pražské letiště budou zajíždět obří trolejbusy. Do testovacího provozu jde první z nich

Cestující, kteří budou mířit z hlavního města na Letiště Václava Havla Praha, anebo naopak, začnou vozit velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris. Nová trolejbusová linka s číslem 59 by podle plánů Dopravního podniku hlavního města Prahy měla začít fungovat během března příštího roku. Dopravní podnik na ni objednal 20 trolejbusů v celkové hodnotě 620 milionů korun. Se svou délkou 24,7 metrů se stanou vůbec nejdelšími takovými vozidly provozovanými v České republice. Než se ale na vozy na svou cestu s pasažéry vydají, musí projít první z nich testovacím provozem.

První velkokapacitní trolejbus představil pražský dopravní podnik a Škoda Group v konsorciu s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech v úterý 21. listopadu. Na přelomu listopadu a prosince už by měl vůz začít jezdit, zatím ale bez cestujících, na trolejbusové trati z Palmovky do Čakovic a Miškovic. „Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel pražského dporavního podniku Petr Witowski. Jde podle něj o první etapu homologace vozidla, během které je potřeba najezdit pět tisíc kilometrů.

„Po dosažení této mety se vozidlem budou moct svézt první cestující. Začne totiž druhá etapa homologace, tedy provoz vozidla s cestujícími, kdy je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů. Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz na letiště,“ uvedl Petr Witowski.

Do finální fáze se podle něj dostává také výstavba infrastruktury v garáži Řepy a trolejbusové tratě na pražské letiště. K dokončení by mělo dojít na konci února příštího roku.

První velkokapacitní trolejbus představil pražský dopravní podnik a Škoda Group v konsorciu s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Díky novým velkokapacitním trolejbusům by podle prvního náměstka pražského primátora pro oblast dopravy a předsedy dozorčí rady dopravního podniku Zdeňka Hřiba (Piráti) mělo dojít na lince k navýšení přepravní kapacity minimálně o čtvrtinu až 30 procent. „Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla. Dalšími pozitivy zejména pro životní prostředí bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO₂ o přibližně 1850 tun, v obou případech na roční bázi,“ informoval Hřib. Přesto podle něj zůstává preferovaným výhledovým řešením vybudování železničního spojení na pražské letiště.

„Autobusová linka číslo 119 je po lince číslo 140 teprve druhá v pořadí, kde připravujeme zavedení moderních bateriových trolejbusů s kombinací provozu částečně pod trolejí a částečně na baterie. Kromě nich má dopravní podnik v různé fázi projektové přípravy dalších 13 městských autobusových linek a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstskou, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové,“ konstatoval náměstek pražského primátora.

Větší komfort pro cestující

V současné době má podle Hřiba Praha nejmenší trolejbusovou síť ze všech měst v České republice, kde jezdí trolejbusy. Pokud se povede městu zrealizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v metropoli téměř 100 kilometrů a bude podle Hřiba pravděpodobně nejdelší v zemi.

Interiér tříčlánkového bateriového trolejbusu Škoda–Solaris. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Trolejbusové spojení letištních terminálů s městem podporuje také vedení Letiště Praha. „Zvýší se komfort pro cestující i všechny zaměstnance. Zároveň musím ocenit, že koncept zapadá do naší ESG strategie. Snižování emisí, hluku na letišti a jeho okolí je naším dlouhodobým cílem a snažíme se do něj zapojovat i letištní partnery, kterým Dopravní podnik hlavního města Prahy bezesporu je. Ideální spojení dopravy z letiště do centra a zpět pak ale bude až kolejové napojení,“ podotkl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Managing Director Components & Bus Mobility ve společnosti Škoda Group Radek Svoboda uvedl, že se tříčlánkové trolejbusy i přes svoji délku ovládají velmi dobře, řízení a manévrování je podle něj srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy.

Velkokapacitní trolejbus pojme až 179 cestujících, z toho může 54 lidí sedět. Disponuje pětidvéřovou konstrukcí. K dispozici má být bezhotovostní prodej jízdenek a automatické počítání cestujících. Součástí vozů je i klimatizace nebo komplexní monitorovací systém s kamerami v interiéru i exteriéru, které mají zajistit řidiči dostatečný přehled o situaci okolo vozidla.

Celková maximální hmotnost:38 000 kg
Maximální rychlost:70 km/h
Počet náprav:4
Počet poháněných náprav:2 (druhá a třetí)
Počet řízených náprav:2 (přední a zadní)
Výkon trakčního elektromotoru:2 x 160 kW
Kapacita trakční baterie:60 kWh
Délka:24 700 mm
Šířka:2 550 mm
Výška:3 500 mm (se staženými sběrači)
Technické parametry trolejbusu Škoda–Solaris 24m

Tereza Čapková