INZERCE

Mladí řidiči jsou nejčastějšími oběťmi dopravních nehod, kdy dojde ke střetu se stromem. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Na podzim se zvyšuje počet tragických nehod s nárazem do stromu

Pokud je vám do pětadvaceti, tak na podzim a v zimě nejezděte okolo šesté ráno autem mimo město nebo obec. Právě mladí řidiči jsou totiž nejčastějšími oběťmi dopravních nehod, kdy dojde ke střetu se stromem. Vyplývá to z analýzy společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portalnehod.cz.

Stromy jsou v tom ovšem nevinně, rozhodujícími faktory jsou rychlá a riskantní jízda, nepřehlednost vozovek mimo obce a ostré zatáčky za horizontem.

„Z naší analýzy plyne, že rizikové jsou úzké silnice, které nejsou dimenzované na větší provoz. Navíc okolní porost těchto silnic druhé a třetí třídy není vždy udržovaný, jak by možná měl být. To nám v kombinaci s rizikovým chováním řidičů umožňuje detekovat konkrétní rizikové úseky srážek se stromy,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portalnehod.cz, kde právě najdete i mapu rizikových míst.

Mladým do pětadvaceti let u nárazů do stromů patří jednoznačně smutné první místo, kdy se na počtu těchto nehod podílejí celou jednou čtvrtinou a kdy skoro vždy jde o příliš rychlou jízdu. Čím starší řidič, tím spíš jde při nehodě o ztrátu pozornosti například kvůli telefonování nebo věnování se dítěti v autě.

„Pozitivní zprávou je, že počet nehod s rizikovými stromy dlouhodobě klesá. Zatímco například v roce 2012 byl 942 (jde přitom o největší počet za poslední dekádu), tak v loňském roce to bylo ‚jen‘ 617 nehod. Může za tím být kultivace prostoru kolem silnic a pravidelnější údržba. To by mohla být cesta, jak tyto nehody dál snižovat,“ uvádí Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.

K nejtragičtějším nehodám dochází na silnicích II. a III. třídy, což je pochopitelné vzhledem k jejich úzkému profilu, často vedou lesem s řadou zatáček, které v terénu nejsou dobře viditelné.

„Příkladem může být silnice č. 101, která funguje jako jakýsi neformální obchvat Prahy. Hustota dopravy, na niž tato a podobné silnice nejsou dimenzovány, často úzké jednoproudé úseky, které jsou lemované stromy nebo vedou zalesněnými úseky, a někdy i podceněná údržba okolí silnic. To vše je kombinace, která z nich pro řidiče dělá velmi nebezpečná místa, kde často dochází ke střetům s nerizikovými stromy – například při předjíždění, nevěnování se řízení a podobně,“ dodává Jan Chalas ze společnosti DataFriends.

Petr Vrabec