Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého koridoru se v tomto týdnu uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Jejich cílem bylo mimo jiné prověřit reálné chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků nad 160 km/h. Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků.
Testovací jízdy rychlostí až 200 km/h probíhaly od 23. do 26. října na nově vybudovaných traťových úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděla pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze.
Při průjezdu zkušební soupravy ve vysokých rychlostech se ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel také vyhodnocovaly aerodynamické efekty v tunelech. Experti se zaměřili zejména na stanovení tlakového zatížení vozidla a komfortu cestujících.
Předmětem měření na nástupištích pak bylo stanovení aerodynamických účinků projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje. Vlastní měření a vyhodnocení zajišťovali Vysoké učení technické v Brně, Ústav železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikální ústav Akademie věd ČR a Výzkumný ústav železniční.
(mig)