Německou železniční dopravu od nedělní noci ochromí další výstražná stávka odborového svazu EVG za vyšší mzdy. Tentokrát potrvá 50 hodin, do půlnoci z úterý na středu a postihne dálkové i regionální spoje i nákladní železniční dopravu, napsal německý dopravní web Bahnblogstelle. Problémy budou mít i cestující z České republiky, žádné mezistátní vlaky podle Českých drah (ČD) do Německa nepojedou a skončí jízdu na českém území.
Celostátní výstražnou stávkou chce odborový svaz zvýšit tlak na zaměstnavatele v probíhajícím mzdovém sporu s Deutsche Bahn a dalšími pěti desítkami železničními společnostmi. Pro dojíždějící a cestující to již potřetí v současném konfliktu v rámci kolektivního vyjednávání znamená značná omezení.
„Protože u vyjednávacích stolů je malý pohyb, vstupujeme nyní opět do stávky,“ oznámila ve čtvrtek ředitelka vyjednávání EVG Cosima Ingenschay. „Stávkujeme celkem 50 hodin, a tím výrazně zvyšujeme tlak, protože zaměstnavatelé nám nedávají jinou možnost,“ řekl vyjednavač Kristian Loroch. „Musíme stávkovat na tak dlouhou dobu, protože pak máme prostě více ekonomických efektů a v důsledku toho můžeme zvýšit tlak,“ doplnila ve čtvrtek v Kolíně nad Rýnem referentka pro kolektivní vyjednávání EVG Cosima Ingenschayová. Zejména v nákladní dopravě by vznikaly dlouhé zácpy, které by zvýšily ekonomický tlak.
V pořadí už třetí stávka
Kolektivní vyjednávání v železničním sektoru probíhá od konce února. Od té doby se jedná již o třetí celostátní výstražnou stávku, kterou EVG svolala. V březnu společně s odborovým svazem služeb Verdi ochromila na jeden den velkou část veřejné dopravy včetně většiny letišť. Druhá stávka v dubnu byla omezena na dobu osmi hodin, ale také způsobila mnoho zrušení spojů, zejména v dálkové dopravě. Na dálnicích však k obávaným dalším dopravním zácpám nedošlo.
Při vyjednávání chtějí odbory získat pro zaměstnance minimálně o 650 eur měsíčně více, respektive dvanáct procent pro vyšší příjmy, a to v délce trvání dvanácti měsíců. Deutsche Bahn se naopak chce řídit dohodou o veřejných službách, které bylo dosaženo na konci dubna.
Na jejím základě spolková společnost původně navrhla inflační úpravu bez daní a příspěvků v několika etapách v celkové výši 2 850 eur. Kromě toho se mají od března 2024 postupně zvyšovat mzdy a platy – celkem o deset procent pro nižší a střední platové skupiny a o osm procent pro vyšší platové skupiny. DB zaměstnává 180 z 230 tisíc pracovníků, za které EVG v současné době vyjednává.
Zásadním sporným bodem při vyjednávání byla v poslední době zákonem stanovená minimální mzda, přibližně dva tisíce zaměstnanců ji v DB v současné době pobírá pouze formou příplatků. EVG chce minimální mzdu ve výši dvanácti eur zakotvit v platové tabulce před jednáním o zvýšení mezd. Případné výsledky vyjednávání by se pak započítávaly do těchto dvanácti eur. Odborový svaz odmítl návrh Deutsche Bahn, aby bylo těchto dvanáct eur zařazeno do platových tabulek se zpětnou platností od března letošního roku.
(mig)