V České republice se léta připravuje projekt Krušnohorského tunelu. Ten by měl být součástí vysokorychlostní tratě mezi Německem a Českou republikou. Měl by být dlouhý téměř 30 kilometrů, začátek stavby se předpokládá na přelomu roku 2028 až 2029. Naproti tomu, plánovaný nejdelší polský tunel by měl být podstatně kratší, délka tubusu by měla činit 4,8 kilometru. Ale práce na něm budou zahájeny dříve.

Zájem o výstavbu nejdelšího polského železničního tunelu na železniční trati č. 85 v Lodži v rámci investice do vysokorychlostní železnice má 5 subjektů. Společnost Centralny port komunikacyjny (CPK) otevřela nabídky v dosud největším výběrovém řízení.

V zadávacím řízení na výstavbu dálkového tunelu na železniční trati č. 85 v Lodži bylo podáno pět nabídek. Nejlevnější nabídka v dosud největším výběrovém řízení na stavební práce, které CPK zveřejnila, činí 2 miliardy a 166 milionů zlotých bez DPH a nejdražší je 2 miliardy a 797 milionů zlotých bez DPH. Všechny navrhované částky jsou v rámci rozpočtu investora.

Dálkový tunel CPK je klíčovým prvkem tzv. Y linky, tj. plánované trasy vysokorychlostní železnice mezi Varšavou, CPK, Lodží, Vratislaví a Poznaní. Povede přes centrum Lodže – pod stávající hustou zástavbou. Vybraný dodavatel proto bude povinen znovu analyzovat geotechnické výztuže a konstrukční ochrany již ve fázi podrobného návrhu.

Mohlo by vás zajímat

Samotné vrtání tunelu má být zahájeno ve čtvrtém čtvrtletí roku 2026 a potrvá do třetího čtvrtletí roku 2028.

Celý úsek linky 85 mezi Varšavou a Lodží má být uveden do provozu v roce 2032, tedy společně s otevřením nového vnitrostátního letiště. Cesta vlakem mezi výše zmíněnými městy se pak zkrátí na cca 40 minut. Investice je důležitým krokem v realizaci železničního projektu Polsko 100 minut, který zlepší spojení a stane se důležitým krokem v boji proti vyloučení z dopravy mezi Poláky.

Nabídky podaly společnosti:

  • PORR S.A. – vedoucí pracovník, PORR Bau GmbH – partner – 1 761 234 967,15 PLN netto / 2 166 319 009,59 zlotých brutto
  • Gülermak S.A. – 2 098 442 552,85 PLN netto / 2 581 084 340,01 PLN brutto
  • China Harbour Engineering Co. Ltd – 2 098 479 442,47 PLN netto / 2 581 129 714,24 PLN
  • NDI S.A. – lídr konsorcia DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş – partner – 2 108 086 400,67 PLN netto / 2 592 946 272,82 PLN
  • TORPOL S.A. – vedoucí, MIRBUD S.A. – Partner – 2 274 616 079,49 PLN netto / 2 797 777 777,77 PLN brutto
Mapa s vysokorychlostním železničním tunelem v Lodži v Polsku. Foto: CKP

O složitosti procesu svědčí i fakt, že samotná specifikace podmínek smlouvy s přílohami se skládala z cca 2 000 dokumentů. Celkem bylo CPK předloženo asi 1 000 otázek od 25 potenciálních dodavatelů týkajících se výběrového řízení.

Nejvýhodnější nabídka bude vybrána po analýze nabídek na základě ceny (70 procent kritérií výběrového řízení) a kvalifikace personálu (30 procent).

Dodavatel bude povinen splnit smlouvu do 46 měsíců od podpisu smlouvy.