INZERCE

Jde o šestý most přes Dunaj v hlavním městě, má délku zhruba tři kilometry, šířku 35 metrů. Foto: Bratislavský kraj

Na most přes Dunaj padlo 110 tisíc kubíků betonu a čtyři tisíce tun ocele. Navazující úseky zpřístupní Bratislava později, než se předpokládalo

Nově otevřený úsek dálnice D4 spojující křižovatky Rusovce a Bratislava-jih měří 4,3 kilometru. Jeho součástí je i nově otevřený Lužný most. První auto se po něm projelo včera v podvečer. Současně s mostem mělo včera dojít i k otevření dalších úseků projektu D4/R7. Koncesionář, společnost D4R7 Construction, však oznámil, že rychlostní silnici R7 otevřít nestihne. Jednotlivé části tak budou uváděny do provozu postupně.

Důvodem otevření jednotlivých úseků v několika fázích je podle koncesionáře složitost přípravy dopravního značení a organizace dopravy v daném území, protože dojde k propojení nových úseků dálnici a rychlostní silnice s existujícími rychlostními komunikacemi D1, D2, D4 a R7.

Plně v rukou koncesionáře

Během následujícího víkendu má společnost zpřístupnit veřejnosti i část D4 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Jarovce a Rusovce dlouhou 2,2 kilometru, která spojuje D4 a D2. Stejně tak se otevře i část R7 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Ketelec a Prievoz, která měří 6,5 kilometru a která spojuje R7 a D1.

„Jen pro vysvětlení, to, co se otevírá a v jakém rozsahu, je plně v kompetenci koncesionáře. Prvořadá je přitom z mého pohledu bezpečnost silničního provozu pro všechny,“ uvedl na sociálních sítích ministr dopravy Andrej Doležal.

Foto: Bratislavský kraj

Jde o šestý most přes Dunaj v hlavním městě, má délku zhruba tři kilometry, šířku 35 metrů. Na výstavbu se použilo více než 110 tisíc kubických metrů betonu, čtyřicet tisíc tun výztuže a čtyři tisíce tun ocele. Po obou stranách mostu jsou vybudovány cyklistické lávky.

O název mostu se hlasovalo

Součástí Dunajského soumostí je takzvané západní předmostí na Jaroveckým ramenem, hlavní most přes kajakářskou dráhu, hlavní most přes Dunaj a takzvané východní předmostí, které přemosťuje i Biskupické rameno.

Foto: Bratislavský kraj

Název mostu je inspirovaný unikátními lužními lesy, které se nacházejí v jeho okolí. Ty jsou často přirovnávané i k Amazonskému pralesu, a to právě díky své bohaté přírodní diverzitě. Kvůli přítomnosti vodního toku nebo vysokých podzemních vod vzniká v půdě nedostatek kyslíku. Vznikají tak sloučeniny, které půdě dávají modré zbarvení a zvláštní zápach. Lužné lesy jsou zařazeny i mezi biotopy evropského zájmu.

Lužné lesy představovaly velmi pestrou a cennou skupinu lesních společenství, které se bohužel na Slovnsku zachovalo pouze v omezeném rozsahu. Velká část jejich stanovišť totiž zanikla kvůli regulaci řek, výstavbou hrází a odvodňovacích kanálů. Název Lužný most vyhrál v hlasování obyvatel a dostal více než padesát tisíc hlasů.

Tomáš Rovný