Praze hrozí v průběhu jarní rekonstrukce Barrandovského mostu dopravní kolaps kvůli váznoucí komunikaci hlavního města, a především náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) s městskými částmi. Upozorňují na to občanští demokraté zastupující sedm dotčených městských částí.

Pražský Barrandovský most patří k nejvytíženějším místům pražské dopravy. Jedna z jeho částí byla zprovozněna už v roce 1983 a na jejím technickém stavu je to znát. V roce 2020 město ve spolupráci s Technickou správou komunikací Praha zahájilo první část velké rekonstrukce. Ta byla ukončena řidičů, kterých po mostě projede každý den asi 140 tisíc, se nijak výrazně nedotkla.

To se ale změní, na jaře řidiče čeká na přemostění Vltavy mezi Braníkem a Smíchovem dopravní inferno. Kritizuje to pražská opozice, zejména občanští demokraté, zastupující sedm dotčených městských částí.

Součástí stavby totiž budou nevyhnutelná dopravní omezení, která pocítí řidiči s drtivou pravděpodobností v dlouhých kolonách. Černé scénáře zmiňují doslova dopravní kolaps Prahy, kolony na Jižní spojce i v centru, kam se část dopravy přesune.

Oprava má být rozdělena do čtyř etap, nicméně Technická správa komunikací i magistrát počítají s tím, že v každém případě bude doprava vedena ve dvou pruzích v obou směrech. A to po celou dobu rekonstrukce. Magistrát navíc slibuje, že budou veškeré práce na zimu ukončovány. Dodavatel stavby má mít jednu speciální podmínku, jež není úplně standardní.

Mohlo by vás zajímat

Rekonstrukce by měla probíhat mezi lety 2022 a 2026, přičemž tato doba má v sobě také rezervu jedné stavební sezóny pro případné koordinace dopravních omezení, protože v této době bude spuštěna také oprava Dvoreckého mostu.

„Uvědomujeme si, jaký dopad na řidiče může mít rekonstrukce Barrandovského mostu. Podle toho jsme taky nastavili hodnotící kritéria veřejné zakázky. Celkem 40 procent bude hrát cena, dalších 40 procent bude doba dopravních omezení a zbylých 20 procent budou zkušenosti uchazeče. Takto se v historii města nikdy nic nesoutěžilo. Barrandovský most je nejvíce dopravně zatížený most v České republice a musíme se o něj starat. Proto klademe důraz na to, aby vliv na řidiče byl co nejmenší a stavba byla co nejkvalitnější,“ řekl k tomu na podzim náměstek primátora hlavního města Prahy Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Zachování průjezdnosti bude vždy minimálně 2+2 jízdní pruhy v obou směrech a v každém směru zde bude i odbočovací nebo připojovací pruh, tedy až v režimu 3+3,“ slíbil na počátku ledna Scheinherr.

S městskými částmi není dohodnuto nic

„Pražský magistrát s městskými částmi dosud nedohodl objízdné trasy, ani jaká opatření budou zavedena v městské hromadné dopravě, aby se dopady rekonstrukce mostu na obyvatele hlavního města co nejvíce zmírnily,“ varuje předseda klubu zastupitelů ODS ve velkém pražském zastupitelstvu Zdeněk Zajíček.

Potenciální kandidát pražské ODS na primátora Zdeněk Zajíček. Foto: Zdeněk Zajíček

Na „naprosto nedostatečnou koordinaci příprav“ si dlouhodobě stěžují a upozorňují volení zástupci sedmi městských částí, a to: Prahy 4, Prahy 5, Prahy 12, Prahy 13, Prahy 2, Prahy 6 a Prahy 16. Podle nich tak rekonstrukce Barrandovského mostu zbytečně způsobí Pražanům mnohem větší problémy, než by bylo nezbytně nutné.

 „Opravit tento most je nutné a nijak to nezpochybňujeme. Obzvlášť u takto zásadní rekonstrukce hlavní dopravní tepny, je ale naprosto nezbytné, aby přípravy byly koordinované s městskými částmi. Hlava mi nebere, že pirátská koalice vládnoucí Praze se naprosto nesmyslně není schopna poučit z dopravního pekla, které vzniklo právě kvůli nekoordinovaným uzavírkám v minulém roce, kdy Praha vypadala spíše jako jedno velké parkoviště. Opakovaně jsme žádali o koordinátora dopravních staveb a ani v tomto případě s městskými částmi nikdo nespolupracuje. Vedení města tak způsobí opět zbytečný chaos v dopravě,“ dodává David Vodrážka, starosta Prahy 13 a zastupitel ODS na magistrátu.

(nik)