INZERCE

Spotřeba elektrické energie, ilustrační foto. Zdroj foto: Pixabay

Na energetickém trhu expanduje firma, za níž stojí marketingový šéf padlé Bohemia Energy

Firemní skupina Bohemia Energy loni v říjnu zkolabovala a stovky tisíc zákazníků na to doplatily. Doslova – jejich účty za elektřiny a plyn vzrostly až čtyřnásobně. Jenže tento příběh zdaleka nekončí. Firma bezDodavatele, za kterou stojí marketingový ředitel padlé Bohemia Energy Robert Chmelař, rozšiřuje svou působnost na energetickém trhu.

„Do centrálního systému OTE byl zaregistrován nový subjekt zúčtování v elektroenergetice a plynárenství – společnost bezDodavatele, od 10. února bude mít přístup na krátkodobé trhy s elektřinou a plynem,“ uvádí strohé oznámení na webu správce energetického trhu OTE. Pro vysvětlení: Každá společnost, která má na trhu s elektřinou a plynem větší ambice, pozici subjektu zúčtování a přístup na organizovaný trh s energiemi u OTE potřebuje.

Vedlejšák markeťáka z Bohemky

Podobná oznámení vydává státem vlastněný podnik OTE docela často. Energetické firmy z trhu často odcházejí, zatímco jiné přicházejí. Tento případ však má lehce pikantní příchuť. Zakladatelem a jediným akcionářem společnosti bezDodavatele je Robert Chmelař, který od května 2017 zastává funkci marketingového ředitele společnosti Bohemia Energy.

Na tuto vazbu upozornil autor článku – v té době redaktor týdeníku Hrot – v červnu 2020. Podle tehdejšího vyjádření tiskové mluvčí Bohemia Energy Hany Novotné představuje firma bezDodavatele Chmelařovu soukromou aktivitu, která není obchodně ani marketingově propojena s činností skupiny Bohemia Energy. Vlastníci Bohemia Energy, Jiří a Hana Písaříkovi, o působení Chmelaře v další energetické firmě věděli a podle tiskové mluvčí k tomu neměli námitky.

Jiří Písařík (uprostřed) hovoří na tiskové konferenci o příčinách pádu Bohemia Energy. Foto: David Tramba

Dnes je prakticky nemožné jakékoli vyjádření od Bohemia Energy získat. Firma, od které odebíraly elektřinu a zemní plyn stovky tisíc domácností, nezvládla růst cen energií na velkoobchodním trhu. Loni v říjnu ukončila činnost a své zákazníky převedla do režimu dodavatele poslední instance. Přidělala jim tím spoustu starostí, včetně skokového růstu nákladů na energie. Dnes již Bohemia Energy ukončuje činnost, nepracuje zde ani výše zmíněná mluvčí Hana Novotná.

Robert Chmelař má pověst zkušeného marketingového manažera. Po delší kariéře v ING bank přešel na jaře 2017 do Bohemia Energy. Tady měl na starosti třeba reklamní kampaně, včetně známých televizních spotů s herci Pavlem Liškou a Markem Danielem. Souběžně s tím začal budovat i vlastní startup bezDodavatele. Tuto souběžnou činnost ve dvou firmách Chmelař uvádí i na svém profilu na síti LinkedIn.

Poplatek šest korun za den

Projekt bezDodavatele se na trhu objevil před necelými dvěma roky. Zákazníkům nabízí možnost obejít tradiční dodavatele a kupovat energie za cenu na burze (teď ponechme stranou fakt, že v posledních měsících je cena na velkoobchodním trhu extrémně vysoká). Nová firma hraje také na ekologickou strunu – elektřinu nakupuje výhradně z obnovitelných zdrojů umístěných v Česku.

Na webu firmy bezDodavatele lze dohledat i ceník. Firma si účtuje za zprostředkování a související služby šest korun bez DPH za den (tedy 2190 korun za rok), naopak k velkoobchodní ceně elektřiny a plynu si už nepřičítá marži. Jedná se o malou, avšak rostoucí firmu. Na konci prosince zásobovala firma bezDodavatele 1651 odběrných míst elektrickou energií a 1090 zemním plynem.

David Tramba