Přeměnit nová data v užitečné postřehy a informace umí jen jeden z pěti vysoce postavených světových manažerů, říká světová studie.
Nová studie s názvem Informační generace: Transformace budoucnosti už začala zkoumá vliv rostoucí globální komunity digitálních občanů. Ti jsou neustále online, zapojují se na internetu do nejrůznějších aktivit a informace mají vždy na dosah ruky. Zároveň vnímají svět velmi odlišně. Na základě odpovědí 3 600 podnikových lídrů (ředitelů a členů nejvyššího managementu) z 18 zemí formuluje studie nová očekávání zástupců této generace a pojmenovává základní podnikatelské atributy klíčové pro organizace, jež chtějí v tomto novém prostředí úspěšně konkurovat ostatním a prosperovat.
Nepřekvapí, že takřka všichni (96 %) dotazovaní podnikoví lídři jsou přesvědčeni, že nové technologie natrvalo mění pravidla podnikání. Celých 93 % respondentů se navíc domnívá, že technologický pokrok poslední doby má vliv na očekávání zákazníků, a prakticky všichni tvrdí, že tento trend bude v příštím desetiletí prudce růst. Zákazníci podle průzkumu nejčastěji očekávají rychlejší přístup ke službám, možnost nepřetržitého připojení „odkudkoli“ a z různých typů zařízení a vyšší míru individualizace prostředí.
Hledání nových cest: Zásadní atributy podniků budoucnosti
Podniky zastávají názor, že transformace je vzhledem k novým nárokům informační generace naprosto zásadní. Lídři se shodují, že pokud chtějí udávat tempo – a ne si ho nechat diktovat – potřebují zvládnout pět klíčových atributů. Všechny se točí kolem informací:
- Předvídavě nacházet nové příležitosti na trzích
- Prokazovat svou transparentnost a důvěryhodnost
- Dynamicky inovovat
- Nabízet zákazníkům jedinečné a individualizované prostředí
- Fungovat v reálném čase
I přes vysokou důležitost těchto atributů však lídři připouštějí, že jen málo podniků je skutečně přijalo za své. Na dotaz, zda tyto atributy zvládají velmi dobře a v rámci celé společnosti, jen 12 % odpovědělo, že umějí předvídavě nacházet nové příležitosti, 9 % se hlásí k dynamickým inovátorům, 14 % funguje transparentně a důvěryhodně, 11 % personalizuje své služby a 12 % řídí svůj provoz v reálném čase.
Podle společností Gartner a IDC navíc přes 7 miliard lidí do roku 2020 na nejméně 30 miliardách zařízení vytvoří 44 zetabajtů (neboli 44 bilionů gigabajtů) dat. Rychle tak vzniká svět, ve kterém budou prakticky všechny aspekty života řízené daty. Podniky sice vědí, že mohou z těchto dat vytěžit hodnotu, téměř polovina (49 %) ale připouští, že nedokážou v informace, na jejichž základě lze jednat, proměnit všechna svá data. Tady je podrobnější rozbor:
- Celých 70 % respondentů uvádí, že umějí z dat získávat informace, jen 30 % s nimi ale neustále drží krok a dokáže se na jejich základě rozhodovat v reálném čase, ovšem nehodnotí tuto oblast jako velmi dobře zvládnutou a fungující v celé organizaci.
- Nadpoloviční většina (52 %) dotazovaných uznává, že svá data nevyužívají efektivně nebo se topí v informační záplavě.
- Pouze 24 % se pokládá za „velmi dobré“, pokud jde o přeměnu dat v užitečné postřehy a informace.
Společnosti se připravují na to, aby dokázaly naplnit měnící se očekávání zákazníků, svět se ale vyvíjí stejně rychlým tempem. Organizace Institute For The Future předpovídá významné posuny na makroúrovni v tom, jak budou technologie do roku 2024 dál transformovat svět. Zaznamenává jednoznačné signály, že rychle vzniká svět, ve kterém budou prakticky všechny aspekty života řízeny daty. Jednotlivci i korporace budou prodávat, podporovat dobročinnost a vyměňovat si informace na otevřených fórech. Věci všude okolo nás ožijí a díky neustálému propojení budou lépe reagovat na naše potřeby. Rozhodování nevídaně vylepší umělá inteligence. Informace bude možné předávat a vstřebávat více lidskými smysly.
Nové nástroje zákazníkům umožní lépe řídit ochranu soukromí. V tomto novém světě se hodnota přesune od produktů a služeb směrem k informacím, které generují.
Metodika
Výzkum pro společnost EMC zpracovaly organizace Institute for the Future a Vanson Bourne. Společnost Vanson Bourne se dotazovala 3 600 lídrů ze středních a velkých podniků působících v devíti oborech v 18 zemích s cílem určit nejdůležitější vlastnosti, které podnikům dnes a v příštím desetiletí pomohou k úspěchu. Organizace Institute for the Future sestavila vlastní studii zaměřenou na rozpoznání a předpověď těchto vlastností a posunů v novém digitálním světě. Dotazník výzkumu a zjištěné atributy vycházejí z hloubkových rozhovorů a seminářů s více než 40 vlivnými globálními lídry zodpovědnými za rozhodování a experty z několika oborů. Tato skupina představovala různorodý výběr lídrů z akademických, podnikových i neziskových organizací a think tanků.
Ondřej Fér