INZERCE

Dálnice D1. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Na chvostu Evropy. Automobilům na českých silnicích je průměrně více než 16,41 roku

Průměrné stáří automobilů na českých silnicích stoupá. Oproti loňsku vozy zestárly o 0,2 roku na 16,41 roku. Počet osobních aut na komunikacích se také zvýšil o 101 911 vozů na 6 699749 automobilů. Informoval o tom Svaz dovozců automobilů. „Nadále bohužel pokračuje negativní trend vývoje průměrného stáří českého vozového parku a Česká republika tak mezi evropskými zeměmi zaujímá nelichotivé místo na samém chvostu,“ uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.

Průměrný věk osobních vozů na evropském kontinentě je podle něj 12,3 roku. „Navzdory tomu, že pozvolně klesá počet individuálně dovezených ojetých vozů, významná část z letos dovezených osobních automobilů (v ČR), přes 23 procent, byla starší 15 let,“ řekl.

Nejstarší kategorií jsou motocykly s průměrem přes 34,5 roku. V Česku jich jezdí celkem 1,359 milionu a letos jich přibylo 32 910. Druhou nejstarší kategorií jsou traktory, kterých je v registru 210 tisíc s průměrem 32,7 roku. Naopak nejmladší jsou lehké užitkové vozy se 14,81 roku.

Výroba automobilů vzrostla

Čísla v úterý oznámilo také Sdružení automobilového průmyslu. Výroba osobních aut v Česku za tři čtvrtletí vzrostla o 7,8 procenta na 1 097 257 vozů. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 106 762 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů klesl o 3,5 bodu na 9,7 procenta. Na český trh směřovalo celkem 74 977 vozidel a do zahraničí 1 022 280 aut. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal nárůst o 8,8 procenta.

Schopnost udržet rostoucí objem výroby vozidel, navzdory aktuálně složité situaci v plánování výroby, nelze brát podle prezidenta sdružení Martina Jahna jako něco automatického. „Je potřeba nejen přijmout opaření pro udržení konkurenceschopné výroby v ČR a EU, ale i omezit nezamýšlené regulatorní zásahy do trhu. Zde jde zejména o řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025 v situaci, kdy podíl elektromobilů na evropských trzích zůstává za očekáváním. Nenajít řešení by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů a dále oslabilo jejich pozici vůči globální konkurenci,“ uvedl Jahn.

Začátek výroby vozu KAROQ Škody Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

Největší automobilka Škoda Auto vyrobila 673 080 aut, což představuje nárůst o 6,2 procenta. Elektromobilů a plug-in hybridů vyrobila Škoda 64 600 kusů, tedy 9,6 procenta z celkové produkce značky. Z toho bylo 54 612 vozidel čistě bateriových.

V nošovickém Hyundai klesla produkce o 0,3 procenta na 253 450 aut, z toho elektrické vozy tvořily 16,6 procenta. Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 31,7 procenta na 170 727 vozů. Téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HV.

Výroba autobusů v Česku od ledna do září meziročně klesla o 11,8 procenta na 3219 vozidel. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2929 autobusů, SOR Libchavy vyrobil 264 autobusů a KHMC vyrobil 24 autobusů.

Společnost Tatra Trucks, která je v tuzemsku jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila za tři čtvrtletí 1121 vozidel, tedy o 162 kusů, respektive 16,9 procenta, více než ve stejném období loňského roku. Výrobce Jawa Moto v prvních devíti měsících roku vyrobil 823 motocyklů, tedy o 256 kusů více než v minulém roce. Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 359 motocyklů a exportováno bylo 464 strojů.

(čtk)