Slovensko zavádí nejvyšší povolenou rychlost pohybu po chodníku, a to šest kilometrů za hodinu. Slovenští poslanci schválili novou právní úpravu, která maximální povolenou rychlost pohybu určuje. Omezení má ochránit chodce před cyklisty nebo koloběžkáři. Podobná rychlostní omezení na chodnících v Česku neplatí. Podle mluvčího policejního prezidia Ondřeje Moravčíka ale slovenská novinka má bezpečnostní smysl.
Myslí si to i Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud mají na Slovensku povolené koloběžky na chodníku, tak to smysl dává. Jde spíš o to umravnit koloběžkáře, aby neohrožovali chodce, uvedl. V Česku jsou sice koloběžky z provozu na chodníku vyloučené, ale ke střetům dochází na smíšených cyklostezkách.
Novelu zákona omezující rychlost na chodnících na Slovensku předložil poslanec vládní strany Směr-sociální demokracie Ľubomír Vážny. Za změnou pravidel stojí rostoucí počet kolizí mezi chodci a uživateli elektrických koloběžek, jízdních kol či bruslaři.
Časté nerespektování pravidel
Elektrické koloběžky a kola se podle důvodové zprávy materiálu v posledních letech staly oblíbeným, dostupným a rychlým způsobem dopravy. Jejich masivní rozšíření ale provází časté nerespektování pravidel silničního provozu.
„K nejčastějším přestupkům patří ohrožování chodců na chodnících, nevhodné chování na cyklostezkách či neoprávněné softwarové nebo technické úpravy zařízení, které vedou k překročení zákonem stanovené maximální rychlosti 25 km/h,“ píše se ve zprávě. Negativní trend má rostoucí tendenci.
Mohlo by vás zajímat
Nová právní úprava proto „mimo jiné zavádí i definici dosud chybějící hodnoty rychlosti chůze, a to na úrovni 6 km/h“. Ve zprávě se píše, že vychází z průměrné rychlosti běžné chůze dospělého člověka. „Právě při této rychlosti je energie nárazu při kontaktu s chodcem minimální a riziko vážných zranění výrazně nižší,“ uvádí.
Lehčí dokazování u nehody
Zavedení konkrétní definice bude mít praktický význam také při dokazování porušení pravidel ze strany cyklistů a uživatelů jiných dopravních prostředků na chodnících. „Zejména v případech, kdy je nutné objektivně určit, zda došlo k překročení přiměřené rychlosti pohybu v prostoru určeném primárně pro chodce,“ dodává.
Zpráva se odvolává také na statistiky, kdy se za první čtvrtletí roku 2023 v Bratislavě stalo deset kolizí mezi chodci a uživateli elektrických koloběžek. Jedna z nich podle materiálu skončila tragicky.
Jak chodce chrání Česko
V Česku sice chodci nejsou na chodnících nijak omezeni na rychlosti, ale pokud chtějí chodník využít například cyklisté, mohou kola pouze vést. V případě jízdy musí na silnici. Za jízdní kolo se z hlediska provozu na pozemních komunikacích považují také koloběžky. Pokud ji chce jezdec použít na chodníku, musí ji vést.

Za chodce se v Česku považuje kromě člověka, který jde běžnou chůzí, běží nebo jede například na lyžích, i jezdec na kolečkových bruslích. Po chodníku je také možné tlačit ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm. Na chodníku mohou jít podle současných pravidel maximálně dva chodci vedle sebe.
Kolizím mezi koloběžkáři a chodci má například v Praze zabránit nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který počítá se zákazem poskytování elektrokoloběžek. Platit má od ledna příštího roku. Celkem se v České republice v loňském roce podle policejních statistik stalo 507 nehod, ve kterých figurovali koloběžkáři, usmrceni byli dva lidé.
