INZERCE

V roce 2020 došlo v porovnání s předešlým rokem k mírnému poklesu počtu nehod o 1,1 procenta. Foto: Pixabay

Na českých železnicích loni došlo téměř ke stovce nehod, 34 lidí zemřelo a šedesát se vážně zranilo

Přestože počet dopravců neustále stoupá, počet nehod na našich železnicích stagnuje. Za rok 2020 obdržel Drážní úřad od Drážní inspekce celkem 23 bezpečnostních doporučení, které využil k přijetí odpovídajících bezpečnostních opatření. Státní dozory odhalily řadu nedostatků, které ale v převážné většině bezprostředně neohrožovaly bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy. Vyplývá to z výroční zprávy za rok 2021, kterou zveřejnil Drážní úřad.

Vysoký počet dopravců, typický pro Českou republiku, se meziročně navýšil o dalších patnáct subjektů na celkem 128 provozovatelů drážní dopravy. „Toto číslo samo o sobě znamená zvýšení nároků na kontrolní činnost, kterou považujeme za preventivní opatření mající zásadní vliv na bezpečnost provozování drah a drážní dopravy,“ zdůrazňuje ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. 

Nedovolené projetí návěstidel

Z dlouhodobého hlediska počet nehod stagnuje. V roce 2020 došlo v porovnání s předešlým rokem k mírnému poklesu počtu nehod o 1,1 procenta. Při nehodách bylo usmrceno 34 osob (s vyloučením sebevražd) a vážně zraněno bylo šedesát osob. 

Počty osob usmrcených na želenici v jednotlivých letech. Zdroj: Drážní úřad

U nedovolené jízdy drážních vozidel za návěstidla zakazující jízdu eviduje úřad celkem 150 mimořádných událostí. V porovnání s předchozím obdobím se jedná o nárůst o tři mimořádné události, a jde tak o nejvyšší počet za sledované období. 

Více než šest set kontrol

Při celkem 632 státních dozorech se loni Drážní úřad zaměřil na plnění povinností dopravců, provozovatelů a vlastníků drah. Provozně-technická sekce uskutečnila 204 dozorů zaměřených zejména na odbornou a zdravotní způsobilost osob řídících drážní vozidla, údržbu vozidel a její provádění včetně namátkových kontrol vozidel. 

Sekce infrastruktury provedla 428 státních dozorů, které byly s ohledem na stálý nárůst střetů silničních a drážních vozidel na železničních přejezdech zaměřeny především na přejezdy, a to zejména na zajištění rozhledových poměrů.

Problémy na přejezdech

V kategorii střetnutí drážních vozidel s účastníky silničního provozu na železničních přejezdech došlo celkem ke 143 mimořádným událostem. Porovnáním s předchozím obdobím se jedná o pokles o 22 případů a nejnižší počet za sledované období. Z celkového počtu čtyřicet usmrcených osob bylo 18 sebevrahů. 

Počty střetnutí na přejezdech podle míry jejich zabezpečení. Zdroj: Drážní úřad

Při střetech na železničních přejezdech s osobou, která nerespektuje zásady bezpečného pohybu v obvodu dráhy, dochází k výraznému omezení a narušení pravidelnosti drážní dopravy. Většinu nehod na železničních přejezdech způsobují účastníci silničního provozu, kteří nerespektují a především porušují ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o dráhách. 

Potřebujete na WC? Smůla

Časté chyby se týkaly registrace vozidel, zejména těch, která jsou registrovaná v zahraničí, ale provozovaná na území České republiky. Údaje o státech, kde může být vozidlo provozováno, musí být vyznačeny přímo na vozidle a souhlasit s údaji uvedenými v evropském registru vozidel. Toto označení však na vozidlech často zcela chybí. 

Ve více případech úřad zjistil také nevyhovující technický stav drážních vozidel či nepovolené úpravy. Byly nalezeny odchylky skutečného stavu vozidel od zápisu v protokolu o technické kontrole vozidla. 

Nedostatky shledaly také kontroly v samotných vlacích, například chybějící plomby u rukojetí záchranné brzdy, uzamčení většího počtu nebo i všech WC ve vlaku, propadlé lhůty ročních kontrol hasicích přístrojů, chybné značení cest k hasícím přístrojům.

Nedostatky při údržbě vozidel

Drážní úřad se při své dozorové činnosti stále více zaměřuje na kontrolu subjektů zodpovědných za údržbu železničních vozidel (ECM). Právě ECM je tím, kdo ručí za skutečnost, že je dané vozidlo provozováno v bezpečném a provozuschopném stavu. 

Platná legislativa nařizuje všem těmto subjektům povinnou certifikaci. Systém údržby však musí být nejen vytvořen, ale také udržován a subjekty se nastavenými postupy musí řídit. Výsledky 78 kontrol však ukazují, že i zde jsou patrné nedostatky. Mimo jiné šlo o nedodržování technologických postupů a nepoužívání předepsaných náhradních dílů nebo nedodržování zásad pro skladování, kdy hrozí jejich poškození.

Tomáš Rovný