Minimálně 25 vozidel denně dokáže umýt nová myčka, kterou staví České dráhy v Havlíčkově Brodě. Kryté zařízení, podobné těm pro auta, umožní celoroční mytí vlakových souprav. Dosud se železniční kolejová vozidla čistila v otevřených prostorách z roku 1870.
Moderní zařízení umožní vyčistit větší množství souprav, čistící technologie bude šetrná k nátěru a přispěje k minimalizaci dopadů na životní prostředí. Otevřena by měla být v dubnu příštího roku.
„Stavba kryté myčky umožní celoroční mytí skříní železničních kolejových vozidel a zároveň umožní zvýšit kapacitu mytí, která zohledňuje i potřeby dané smluvními závazky“, říká náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
Kromě vlaků se zde bude provádět i mytí osobních vozů a hnacích vozidel.
„Myčka bude v maximální míře spořit vodu, protože bude až z 80 % využívat vodu recyklovanou“, popisuje Kraus ekologický provoz myčky.
Jak vypadá vlaková myčka?
Hala nové myčky bude dlouhá 67 metrů a na šířku bude mít více než 8,5 metru.
Myčka bude pracovat ve dvou základních způsobech mytí. Prvním je stacionární mytí, kdy vozidlo nebo souprava stojí a v pohybu je mycí portál. Druhým je pak průjezdné mytí, kdy portál stojí a vozidlo jím projíždí. Mycí portály, potrubí a všechny konstrukční části budou vyrobeny z nerezavějící oceli.
Myčka za jeden den zvládne umýt minimálně 25 vozidel.
Náklady na výstavbu nové havlíčkobrodské myčky včetně přípravných prací budou činit zhruba 82 milionů korun bez DPH.
Jana Bartošová