Celoroční pneumatiky jsou v Česku i kvůli mírným zimám mezi řidiči stále oblíbenější. Někteří šoféři ale mají ohledně jejich používání nadále pochyby. Obávají se zejména řešení případných nehod s pojišťovnami. „Pokud pneumatiky vyhovují zákonným předpisům, není likvidace ovlivněna,“ říká ředitel likvidace škod pojišťovacího makléře Renomia Martin Hlaváč.
Použití celoročních pneumatik může ovlivnit řešení pojistné události tehdy, pokud se prokáže, že jejich stav nebo nevhodnost přímo přispěly ke vzniku nehody. Nebo měly vliv na její následky. „Například pokud by řidič v zimních podmínkách havaroval a vozidlo mělo celoroční pneumatiky bez označení M+S,“ upřesnil Hlaváč.
Pneumatiky potřebují kontrolu
Pojišťovny podle Hlaváče nehodnotí, jestli jde o prémiovou nebo ekonomickou značku, ale technický stav pneumatiky. U pneumatik je potřeba se soustředit na hloubku dezénu, viditelné poškození nebo její vhodnost pro dané počasí. „Například sjetý vzorek pod čtyři milimetry v zimě by mohl být důvod pro krácení plnění,“ pokračoval Hlaváč.

Celoroční pneumatiky mohou být označené symbolem M+S (mud and snow – základní označení pro bláto a sníh). Druhý typ značení je 3PMSF (piktogram tří horských vrcholků se sněhovou vločkou). Znamená to, že pneumatika splňuje evropské testy pro zimní provoz. Tímto symbolem jsou označené také zimní pneumatiky.
Pozor v zahraničí, hlavně v Itálii
Podle vedoucího divize likvidace pojišťovacího makléře Respect Petra Fouska lze oba typy podle zákona o provozu na pozemních komunikacích v Česku používat také v období, kdy jsou povinné zimní pneumatiky. „Samotným použitím takových pneumatik tedy není zákonný předpis porušen a pojišťovna to tak musí přijmout,“ uvedl k případným problémům při likvidaci.
Obezřetní by měli být řidiči s vozidly s celoročním obutím v zahraničí. Řešení škod se řídí vždy legislativou a předpisy země, kde k události došlo. „Použití celoročních pneumatik je například v Německu povoleno, ale pouze s certifikací 3PMSF. V Rakousku jsou takto certifikované pneumatiky také povoleny,“ upřesnil Fousek.
Specifická pravidla pro používání různých typů pneumatik platí v Itálii, která se řídí zejména rychlostním indexem. V zemi jsou navíc pravidla daná i regionálně.
Mohlo by vás zajímat
Nové směsi, lepší vlastnosti
Obecně podle Hlaváče moderní celoroční pneumatiky díky novým směsím a dezénům nabízejí lepší přilnavost a kratší brzdnou dráhu, čímž mohou snižovat riziko nehody.
„Dlouhodobě se dá očekávat, že mohou být pozitivním faktorem i z pohledu rizikového modelu pojišťoven. Zatím však pojišťovny přistupují ke všem pneumatikám stejně. Klíčové je splnění technických a zákonných kritérií, nikoli konkrétní materiál nebo výrobce,“ uzavřel Hlaváč.
