Ředitelství silnic a dálnic včera zrušilo třicetimilionový tendr na úsekové měření na dálnicích. Oficiálně kvůli špatné specifikaci technických podmínek.
Pět sad kamer, které měly automaticky hlídat rychlost na vybraných úsecích dálnic, jen tak fungovat nebude. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž včera zrušilo tendr, který měl dodavatele úsekového měření vybrat. Na zrušení zakázky upozornila agentura ČTK. Hodnota zakázky byla odhadována na 30 milionů korun. Podmínkou pro účast v tendru byla předchozí zkušenost s nejméně dvěma zakázkami na úsekové měření na silnicích I. třídy či místních komunikacích.
Podle informací Ekonomického deníku se do tendru přihlásily tři firmy AŽD Praha, ČD-Telematika a Kapsch.
„Informace o zrušení tendru nás zaskočila. Jsme přesvědčeni, že jsme splnili požadavky ŘSD a že ke zrušení soutěže nebyl žádný důvod. Na radu právníků budeme ještě celou věc kolem důvodů zrušení podrobně analyzovat,“ říká David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch.
„Zaznamenali jsme zrušení soutěže na úsekové měření rychlosti. Rozhodnutí ŘSD bereme na vědomí a nebudeme ho komentovat a nějakým způsobem spekulovat. Na zrušení soutěže má ŘSD právo, které využilo. Pokud bude soutěž opět vyhlášena, a splníme-li kvalifikaci, nabídku jistě podáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
Společnost ČD-Telematika se do uzávěrky článku na dotazy ohledně zrušení tendru nevyjádřila.
Oficiální verze zadavatele, kterou prezentuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl uvádí, že důvodem pro zrušení tendru byla nedostatečná technická specifikace. „V průběhu výběrového řízení i během dodatečného dotazování uchazečů se ukázalo, že je potřeba výrazně zpřesnit technické požadavky,“ uvedl ke zrušení původního řízení Rýdl. Na nové podobě tendru už podle něj ŘSD pracuje a upravenou soutěž se chystá v nejbližší době vypsat.
Je za zrušením tendru tlak mocné organizace?
Podle zjištění Ekonomického deníku by však za zrušením tendru mohly stát i ekonomické zájmy uchazečů. Výběrová komise totiž zjistila, že dva ze tří uchazečů nesplňují technické podmínky, které byly uvedeny v zadávací dokumentaci. „Místo, aby je vyloučili a ponechali pouze Kapsch, který podmínky splnil, tendr zrušili,“ uvedl dobře informovaný zdroj. Podle něj na zrušení soutěže tlačila především společnost ČD-Telematika, která mocného zastánce na ministerstvu dopravy, do nějž spadá i ŘSD. Náměstkem ministra Dana Ťoka je totiž Milan Feranec, který je zároveň předsedou dozorčí rady ČD-Telematiky. Zajímavá je také Ferancova profesní minulost, jelikož řadu let působil v Agrofert Holdingu. Je také členem politického hnutí ANO v Olomouckém kraji. Z pozice náměstka ministra dopravy má tak Feranec ideální prostor „tlačit“ na vedení podřízené organizace, kterou ŘSD je, aby tendr „shodilo“ a vypsalo jej znovu. Zaměstnanci ministerstva dopravy ani ředitelství silnic a dálnic odmítají na téma náměstka Ferance diskutovat. Z obchodního prostředí je však slyšet, že za necelé dva roky, co je ve funkci, se z něj stal významný zákulisní hráč s velkým vlivem.
Otázkou je, jestli ŘSD při vypisování nové zakázky na úsekové měření rychlosti změní zadávací dokumentaci a jakým směrem. Jestli sníží své nároky na technickou kvalitu, či požadavky jen zpřesní. Kdo může za „nekvalitní“ zadávací dokumentaci, kvůli níž musel být tendr zrušen, také není jasné. Mluvčí společnosti na tuto otázku neodpověděl. Zajímavé tak bude sledovat, kdo se nakonec stane vítězem opakovaného tendru.
Jiří Reichl