Projekt Výpravní budovy Zlín Střed dostal, zatím nepravomocné, stavební povolení od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Budova je součástí modernizace a elektrifikace trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy jde multifunkční objekt, jehož investory budou Správa železnic a společnost Z-Group. Předpokládaná hodnota stavby se podle mluvčího odhaduje na 450 milionů korun. Výpravní budova bude šestipatrová a kromě zázemí pro provozovatele trati a dopravců má sloužit také jako parkovací dům i hotel.

„Zahájení výstavby nové budovy plánujeme na rok 2027. V místech dnešní nádražní budovy se bude po přestavbě trati nacházet rozšířené kolejiště, nástupiště a podchod modernizované železniční stanice Zlín střed,“ sdělil Gavenda Ekonomickému deníku. Podle dokumentace k projektu by měla být stavba hotová 31. prosince 2030.

V dokumentaci se také uvádí, že Správa železnic a dopravci budou využívat první a druhé patro, ve třetím až šestém patře budou parkovací plochy a technické zázemí a v sedmém patře bude administrativa, krátkodobé ubytování a technické zázemí objektu.

Centrum budovy bude v úrovni prvního přízemního patra a druhého nadzemního podlaží tvořit odjezdová a příjezdová hala. Počítá se tam také s obchody, čekárnami, pokladnami, úschovnou zavazadel a hygienickým zázemím a stravovacím zařízením. V dokumentaci DESÚ se zároveň uvádí, že rozložení prostor v objektu vycházejí z požadavků Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje, Českých drah a Správy železnic. Projektovou dokumentaci k budově zpracovala společnost AFRY CZ.

Mohlo by vás zajímat

V dokumentaci DESÚ se řeší mimo jiné i to, jaké služby by se měly v obchodech v budově nabízet. Zvažují se provozovny typu butik, knihkupectví, drogerie nebo obchod s prodejem balených potravin či služby typu kadeřnictví, manikúra, pedikúra. Nepředpokládá se provoz jednotek potravinářského charakteru.

Správa železnic už v lednu získala pravomocné stavební povolení pro první část modernizace trati z Otrokovic do Vizovic. Jako první přijde na řadu jedenáctikilometrový úsek z Otrokovic do Zlína, který získá podle státní organizace trolejové vedení a druhou kolej. Traťová rychlost se má podle Správy železnic zvýšit po modernizaci na 100 kilometrů za hodinu. Celkové náklady projektu trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi činí podle dokumentace pro územní rozhodnutí 12 miliard korun.

Správa železnic zároveň pokračuje v majetkoprávním vypořádání s majiteli pozemků, v lednu už dohodu uzavřela s přibližně třemi čtvrtinami vlastníků. Zhruba v polovině letošního roku plánuje státní organizace vyhlásit soutěž na zhotovitele prací pro první úsek do krajské metropole, samotné práce odstartují na začátku příštího roku.

Správa železnic má podle Gavendy zažádáno o stavební povolení také pro úsek ze Zlína do Vizovic, zatím se ale řeší odvolání vůči dosud nepravomocnému územnímu rozhodnutí. „Získání povolení ke stavbě na tomto úseku předpokládáme během příštího roku,“ řekl Gavenda.

Text jsme aktualizovali