Zimní období prověří každý automobil, elektromobily to mají ale obtížnější. Spolu s mrazem klesá dojezd a zpomaluje se nabíjení. I mezi elektromobily jsou přitom rozdíly. Odborníci doporučují dát si pozor například u ojetých vozů. Dojezd se v zimních měsících může snížit kvůli chladu o 15 až 25 procent, upozorňuje Zbyněk Veselý ze spotřebitelské organizace SOVA, která chrání práva zákazníků autobazarů.

Zima zpomaluje chemické reakce v bateriích elektrovozů a snižuje jejich okamžitou kapacitu i výkon. Současně roste energetická náročnost kvůli vytápění kabiny, ohřevu čelního skla a předehřívání baterie.„Přesto je třeba zdůraznit, že elektromobily se za posledních pět let výrazně posunuly,“ uvedl Veselý.

Právě zmiňované vytápění kabiny zvyšuje spotřebu a často snižuje dojezd i podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu. Také on upozorňuje na rozdíly mezi staršími a novějšími typy elektromobilů. Většina z téměř 55 tisíc provozovaných osobních bateriových automobilů v Česku podle něj není starší tří let. Nejčastěji jde o Škody Enyaq, Tesly Model Y a 3 a letošní novinku Škodu Elroq.

Pomáhají moderní tepelná čerpadla

Standardem se stala tepelná čerpadla, která topí mnohem úsporněji a pokročilé systémy řízení teploty baterie. Zajišťují předehřátí baterie před jízdou nebo před rychlým nabíjením. I to v zimě zvyšuje komfort provozu a spolehlivost elektromobilů.  Podle Veselého tak zimní provoz není problém, ale je potřeba vědět, co od něj očekávat.

Mapa
Počty bateriových vozidel podle krajů. Foto: Centrum dopravního výzkumu

„U ojetých elektromobilů doporučujeme věnovat zvýšenou pozornost reálnému stavu baterie, její skutečné kapacitě a schopnosti udržet v zimě výkon,“ poznamenal. Kupující by si měl ověřit, zda má vůz aktivní termomanagement, protože právě ten výrazně ovlivňuje zimní dojezd i rychlost nabíjení.

U starších modelů ale technologie chybí, což se může projevit citelným poklesem dojezdu nebo velmi pomalým nabíjením v mrazu, doplnil.

Mohlo by vás zajímat

Zásadní je i historie nabíjení

Pozor je potřeba si dát také na historii nabíjení. To platí zejména pro automobily, které byly často „rychlonabíjené“ nebo dlouhodobě parkovaly venku s nízkým stavem nabití. „Samotné testování vozu doporučujeme provést přímo v chladném počasí, aby si kupující mohl ověřit skutečnou spotřebu, funkčnost vytápění a realistický zimní dojezd,“ upozornil Veselý.

Obecně se mají podle Kaduly majitelé bateriových vozů zaměřit na rozumné plánování. Například předehřev vozidla už během nabíjení. Jde o praxi, která eliminuje vliv klimatických podmínek na dojezd. Užitečné je sledování tlaku v pneumatikách nebo parkování v teplejším prostředí – pokud to je možné.