Mobilní platební terminály (mPOS) jsou v České republice na vzestupu. Novou technologii by měli uvítat třeba řemeslníci nebo provozovatelé stánků.
Nedávný průzkum společnosti Visa Europe v pěti evropských zemích ukázal, že obchodníci, kteří nepřijímají platby kartou, přicházejí o významné procento svých potenciálních zákazníků.
Plná třetina respondentů ve Španělsku, Itálii, Polsku, Německu a Británii uvedla, že pokud obchodník nepřijímá karty, odrazuje je to od nákupu. Až 16 procent respondentů jde v důsledku toho ke konkurenci a dalších 15 procent nákup neuskuteční vůbec. Ve věkové skupině do 25 let je pravděpodobnost odrazení od nákupu ještě vyšší.
„Mladí chtějí platit jednoduše a rychle. Díky tzv. „mobile point of sale“ technologii (mPOS) mohou nyní jejich požadavkům vyjít vstříc i menší živnostníci a podnikatelé, pro které zavádění platebních terminálů dosud představovalo komplikaci. Zařízení mPOS je natolik jednoduché, že obsluhu zvládne každý i bez školení. Připojuje se k tabletu či smartphonu a díky nainstalovanému softwaru umožňuje přijímat bezkontaktní platby doslova kdekoli, pouhým přiložením karty,“ vysvětluje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Úspěšný test během Formule E
Jako sponzor Velké ceny Londýna Formule E, která se uskutečnila na konci června, vybavila asociace Visa Europe pořadatele závodu 60 bezkontaktními mPOS terminály. Na akci, kterou navštívilo bezmála 60 tisíc lidí, se ve výsledku více než polovina všech transakcí uskutečnila právě prostřednictvím této technologie.
„Londýnská Grand Prix dokonale ukázala, jak snadno se mPOS technologie implementuje. V oblasti, kde dosud dominovala hotovost, se rázem velmi efektivně uplatnily platební karty. Lidé pohodlně a bezpečně nakupovali prakticky vše – od oficiálního zboží, přes občerstvení, až po suvenýry. To vše mnohem rychleji než dřív, takže nepřicházeli o podívanou, kvůli které dorazili. Obchodníci si zase pochvalovali navýšení tržeb,“ shrnuje Marcel Gajdoš.
Situace v České republice
V rámci České republiky jsou nejlepší podmínky pro placení kartou v Praze. Hlavní město však zároveň nabízí nejvyšší potenciál pro další zlepšení (přes 16 tisíc vhodných obchodníků). Z pohledu míry vybavenosti terminály jsou na tom poměrně dobře také kraje Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský. Naopak nejméně terminálů na osobu je v Pardubickém kraji. O moc lépe na tom není ani Vysočina či Ústecký kraj.
„Naší vizí je prostřednictvím mPOS terminálů umožnit přijímat platby kartou všem obchodníkům a poskytovatelům služeb, bez ohledu na velikost jejich podniku nebo místo, kde svůj obchod provozují. Technologie mPOS představuje levné, přenosné a snadno použitelné řešení pro kohokoli, například i pro řemeslníky či provozovatele stánků,“ uvádí Marcel Gajdoš.
Inspirací Itálie
V Itálii došlo k ohromnému boomu mPOS technologie v důsledku nedávné legislativní změny, která obchodníkům přikazuje akceptovat karty u plateb převyšujících 30 euro. Řada malých obchodníků upřednostnila mPOS technologii před klasickými platebními terminály. Díky tomu 81 procent tamních zákazníků v současnosti o mPOS ví a 64 procent nemá problém tuto technologii používat.
Tuzemské banky, které mPOS terminály obchodníkům nabízejí, hlásí rostoucí zájem o tuto technologii. A v blízké budoucnosti obliba těchto inovativních zařízení podle Marcela Gajdoše významně poroste. „Dojde-li k uzákonění elektronické evidence tržeb, mohl by podobný boom jako v Itálii nastat na českém trhu odhadem během roku 2016.“
-of-