Podobu dvojice železničních mostů na vysokorychlostní trati u Světlé nad Sázavou určí architekti. Přemostění budou překonávat údolí Sázavky a Sázavy a stanou se novými dominantami v krajině. Správa železnic na ně vypsala architektonicko-urbanistickou soutěž. Soutěž je vyhlášená jako anonymní, jednofázová a otevřená.

„Mosty na vysokorychlostní železnici jsou výraznými technickými stavbami, které zásadně ovlivňují ráz krajiny. Proto bude při hodnocení návrhů hrát roli také estetické a krajinářské řešení, schopnost mostů stát se přirozenou součástí okolní přírody a zároveň vytvořit silnou vizuální identitu celého území,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.

Zadání soutěže Správa železnic rozdělila do dvou částí, projektové a ideové. Projektová část určí především konkrétní podobu mostních konstrukcí, jejich tvar, technické řešení a celkový vzhled. V ideové části se soutěžící zaměří na citlivé začlenění mostů do krajiny a vytvoření vizuálně výrazných staveb, které se stanou zapamatovatelnými symboly regionu.

První most bude dlouhý 535 metrů. Povede ve výšce přibližně 43 metrů nad terénem přes údolí potoka Sázavky, silnici do Habrů a současnou železniční trať Kutná Hora – Světlá nad Sázavou. Druhý, překonávající řeku Sázavu a trať Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod, dosáhne délky 400 metrů a výšky až 44 metrů.

Mohlo by vás zajímat

Architektonicko-urbanistické soutěže Správa železnic postupně vypisuje také na plánované terminály vysokorychlostní železnice, které mají sloužit jako přestupní uzly mezi VRT a konvenční železnicí i městskou a meziměstskou dopravou.

Soutěž je podle stránek vrtky.cz vypsaná aktuálně na železniční terminál Kořenice-Bečváry VRT, který bude součástí vysokorychlostní tratě spojující Prahu a Brno. Své vítěze už mají Terminál Jihlava VRT, Terminál Praha východ VRT či Terminál Roudnice nad Labem VRT.