INZERCE

Foto: Bratislavský kraj

Most přes Moravu mezi Slovenskem a Rakouskem pomalu roste. V říjnu se bude osazovat hlavní část konstrukce

Přestože s vizí propojení slovenské obce Vysoká pri Morave a rakouským Marcheggem prostřednictvím cyklomostu rakouská strana původně nesouhlasila, stavba je nyní v plném proudu. Pět měsíců po jejím zahájení je hotový násyp na slovenské straně stejně jako předpolí na obou březích řeky. Hlavní část stavby, a to osazení ocelové konstrukce přes řeku Moravu, je plánováno na říjen. 

Nový cyklomost bude dlouhý 270 metrů a široký čtyři metry. Konstrukce bude zavěšená na ocelových pilířích s maximální výškou sedmnáct metrů. Po dokončení zůstane minimální plavební výška sedm metrů.

Deset let příprav

Ještě před tím, než se mohlo se stavbou začít, bylo potřeba věnovat deset let přípravným pracím.

„Měli jsme vytipovaných pět lokalit, ze kterých byly dvě velmi reálné. Původně se výstavba potkala s nevůlí na rakouské straně, což se ale podařilo vyřešit díky intenzivní práci našich starostů. Dnes jsme jen pár měsíců před ukončením stavby,“ říká ředitelka odboru strategií, územního rozvoje a řízení projektů Bratislavského kraje Barbora Lukáčová.

Foto: Bratislavský kraj

Aktuálně se realizuje ukládání výztuže a betonáž předpolí jak na slovenské, tak na rakouské straně. Hlavní ocelová konstrukce bude osazená v polovině října. Předpokládaný termín ukončení stavebních prací je v průběhu prvního pololetí příštího roku.

Propojení dvou cyklotras

„Projekt vnímám mimořádně pozitivně, protože kromě ekologické cyklodopravy a turismu podpoří i přeshraniční spolupráci a mezinárodní rozvoj. Pomůže také k vytváření nadnárodních partnerství. Díky výrazně kratším trasám k cílům na druhé straně řeky Moravy a prostřednictvím cyklomostu se posílí regionální soudržnost přilehlých obcí,“ uvádí bratislavský župan Juraj Droba.

Foto: Bratislavský kraj

Dodává, že cyklomost propojí mezinárodní cyklotrasu železné opony Eurovelo 13 s rakouskou cyklotrasou Kamp-Thaya-March.

Foto: Bratislavský kraj

Projekt je financovaný z Programu spolupráce INTERREG V-A Slovenská republika – Rakousko.

(ede)