Letos je tomu deset let, co letecké opravny Job Air Technic začaly poskytovat údržbu letounům Airbus. Nabyté zkušenosti a odbornost se podařilo přetavit v podpis rámcové smlouvy. Společnost se tak stala schváleným dodavatelem služeb Airbusu. K podpisu rámcové smlouvy došlo poté, co největší evropský výrobce dopravních letadel provedl rozsáhlý audit a na jeho základě se rozhodl, že mošnovské opravny do prestižní skupiny svých schválených dodavatelů přijme.
Iniciativa k uzavření smlouvy přišla ze strany Airbusu. Celý proces trval zejména kvůli koronavirové pandemii zhruba dva roky. Airbus tak v ostravských opravnách získal silného partnera, který mu může pomáhat například s traťovou údržbou, uvolněním letadel při jejich předání zákazníkovi nebo pro případ dovybavení nově vyrobeného letadla z linky podle požadavků zákazníka. Detaily smlouvy společnosti dojednaly na nedávném veletrhu MRO v Amsterdamu, k samotnému podpisu pak došlo počátkem listopadu.
Servis A320 a boeingů
„Výhodou této rámcové smlouvy je, když za námi přijde Airbus s tím, že potřebuje vykonat nějaký servis pro sebe nebo pro svého zákazníka, není potřeba žádný dodatečný audit. Jsme v jejich systému, nastavené jsou všechny procesy, platby, manuály. Získali jsme podporu největšího výrobce letadel, což se pozitivně projevuje i při jednání se zákazníky,“ říká generální ředitel Job Air Technic Vladimír Stulančák.
Airbusy rodiny A320 dlouhodobě v Job Air Technic tvoří většinu servisovaných letadel, proto je i zkušenost s těmito stroji vyšší, byť se poměr s boeingy v posledních letech postupně vyrovnává. A postupně se vylepšuje i situace v letectví, které bylo koronavirovou pandemií silně zasaženo. Celkově se trh dostal zhruba na 70 procent svého výkonu z časů před vypuknutím pandemie.
„I díky tomuto oživení, stejně tak díky krokům, které jsme dělali v časech pandemie, by se nám mělo v letošním roce podařit splnit finanční i obchodní plán. Měli jsme úspěšnou náborovou kampaň, letos jsme přijali zhruba padesát nových zaměstnanců. Tři čtvrtiny jsou ze zahraničí, ze zemí jako je Itálie, Řecko, Srbsko, Bulharsko, Ukrajina či Bělorusko. Stali jsme se díky tomu definitivně multikulturní firmou, kde je hlavním jazykem angličtina,“ popisuje generální ředitel.
Nová opravárenská linka
Ve firmě důsledně dbali na to, aby byli zahraniční zaměstnanci rozděleni do opravárenských linek ke stávajícím zaměstnancům. Nový nábor umožnil firmě od prvního října spustit další opravárenskou linku, která dále navyšuje kapacitu společnosti.
I tak ale jedou opravny naplno a například zákazníci, kteří měli na mošnovském letišti po dobu pandemie uzemněná letadla, musejí na jejich znovuzprovoznění počkat.
Mechanici jako nedostatkové zboží
Přestože firma získává nedostatkové letecké mechaniky ze zahraničí, již nyní začíná přinášet plody obnovená spolupráce s Vítkovickou střední školou. „Navštívili nás studenti maturitního ročníku oboru letecký mechanik. Dvanácti z nich jsme nabídli stipendia. Pokud nepůjdou na vysokou školu, nastoupí u nás. Rádi ale přijmeme i další. Naše snaha je v horizontu dvou let otevřít další linku, takže absolventy budeme i nadále potřebovat,“ říká Vladimír Stulančák.
Letecká opravna Job Air Technic funguje od roku 1993. V roce 2008 vybudovala nový údržbový hangár a získala oprávnění k údržbě letounů Boeing 737. O tři roky později pak oprávnění na letadla Airbus A320. V roce 2017 získala též oprávnění k údržbě letounů Airbus A330.
Společnost se specializuje na takzvanou těžkou údržbu, často spojenou se změnou provozovatele letadla či s jeho návratem od pronajímatele leasingové společnosti.
Tomáš Rovný