Loni něco přes dva tisíce bateriových článků, letos okolo tři a půl tisíce. Tolik vyrobí zatím jediný fungující výrobce velkokapacitních baterií v Česku – firma EV Battery z Prostějovska. Její příklad ukazuje, jak těžké je v Evropě uspět v konkurenci výrobců z Číny a Koreje.
Podnik EV Battery zahájil výrobu v polovině roku 2016, zaměřil se na výrobu bateriových systémů o kapacitě 100 ampérhodin a víc. Jak uvedl jednatel a vlastník firmy Jaroslav Kašpárek, jedná se o akumulátory typu LiFePO4. Ty mají několik výhod i nevýhod. Jsou levnější a nehořlavé, ale oproti li-ion bateriím obsahujícím kobalt a nikl mají nižší energetickou hustotu. Jsou proto těžší a z tohoto důvodu se nehodí pro pohon elektromobilů.
Bateriové systémy, které vyrábí podnik EV Battery v Kostelci na Hané a v Přemyslovicích na Prostějovsku, tak nacházejí uplatnění hlavně v elektrických a průmyslových strojích. Podnik se snaží konkurovat asijským výrobcům kvalitou, cenově to ani nejde. „Největší problém je sehnat suroviny pro výrobu baterií za rozumnou cenu. Některé se vyrábějí prakticky jen ve východní Asii,“ zmínil Jaroslav Kašpárek.
Podle jeho slov tvoří suroviny a komponenty 70 procent ceny baterie, vše ostatní (zaměstnanci, odpisy výrobních zařízení, energie a zisková marže) se musí vejít do 30 procent. Z tohoto důvodu je Jaroslav Kašpárek skeptický k vizím, že evropští výrobci rozjedou produkci ve velkém a odbourají závislost na dovozu z Číny a Koreje.
Ambiciózní projekty na výrobu baterií se objevily v řadě zemí včetně Česka (Magna Energy Storage s bateriemi HE3DA), Slovenska (InoBat) či Švédska (Northvolt), avšak jejich úspěch proti asijským výrobcům s výhodnějším přístupem k surovinám a komponentům zůstává nejistý.
David Tramba