INZERCE

Železnice, strojvůdci. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Monitoring a opatření nefungují. Chyb strojvedoucích naopak ještě přibylo

Strojvedoucího havarovaného rychlíku z Německa nemohli nějakou dobu najít. Nakonec ho našli uvnitř zdemolované kabiny. Strojvedoucí z osobního vlaku byl mrtvý na místě, stejně jako jedna cestující. Dalších padesát lidí bylo těžce zraněných. Škoda sto milionů. Takový byl účet srážky vlaků o loňských prázdninách u Domažlic. Kvůli tomu tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček nařídil kontrolovat strojvedoucí, aby se zjistilo, proč dochází k častým projetím návěstidla. A i přes opatření se během letoška počet těchto incidentů naopak ještě zvýšil.

Kvůli tragické nehodě u Českého brodu ovšem opozice žádala Havlíčkovu rezignaci už rok předtím (červenec 2020). A opět k ní došlo po projetí návěstidla Stop. „Myslím, že bychom potřebovali informace, co s tím bude ministerstvo dopravy už dělat,“ nechal se tehdy dokonce slyšet i koaliční partner slovy ministra zahraničí, Tomáše Petříčka z ČSSD. V zásadě se nic nedělo, až došlo k další tragické nehodě, k výše zmíněné u Domažlic. To byl srpen 2021.

V letošním roce začal monitoring dodržování předepsané délky směn. Protože tady panoval názor, že za růstem projetí návěstí Stop může únava při práci, často pro více dopravců. „Dosavadní výsledky monitorování licencí strojvedoucích při řízení drážních vozidel neprokázaly, že by existovala souvislost mezi projetými návěstidly a únavou plynoucí z nedodržování směn. Systém ve své současné podobě spíše ukazuje, že strojvedoucí v naprosté většině případů stanovené délky směn dodržují,“ vyvrací tento mýtus mluvčí Drážního úřadu ČR Pavlína Straková.

Ovšem statistika Drážní inspekce je varující. Projetí návěstí Stop evidují od února do září 131 případů, když za stejné období loňského roku to bylo 121 případů. A naprosto kritický byl červen, s 25 takovými případy oproti 15 v červnu 2021. „Příčiny projetých návěstidel analyzujeme na základě vyhodnocení mimořádných událostí od dopravců a provozovatelů drah. Ve většině případů se jedná o selhání lidského faktoru, často v důsledku nestandardní situace, přehlédnutí, záměny. Žádná z uváděných příčin ale není dominantní,“ dodává Pavlína Straková.

Je to tedy záhada. Už několik let zde dochází k projíždění vlaků červeného návěstidla, občas s tragickými následky, a v podstatě se neví proč. A zatímco jich dokonce přibývá. „Budeme usilovat o to, aby legislativa umožnila vznik jednotného elektronického informačního systému pro všechny provozovatele, včetně jeho rozšíření na vlečky, posun a výluky,“ uzavírá Pavlína Straková z Drážního úřadu, že zřejmě nestačí sledovat pouze nasazení strojvedoucího na služební jízdu.

Petr Vrabec