INZERCE

Mongolská vláda připravuje výstavbu metra v Ulánbátaru. Foto: Pixabay

Mongolská vláda plánuje postavit metro v Ulánbátaru, podle ekonomického diplomata je to příležitost pro české firmy

V mongolském hlavním městě Ulánbátaru by mělo jezdit metro, plánuje to tamní vláda. Studie proveditelnosti podzemní dráhy, kterou nechala vypracovat japonská rozvojová agentura Japan International Cooperation Agency (JICA), odhaduje náklady na realizaci projektu v přepočtu na 35 miliard korun. Počítá se s vybudováním jedné linky o délce 22,3 kilometru, která propojí východní a západní okraj města. Informoval o tom ekonomický diplomat z Velvyslanectví České republiky v Ulánbátaru Vardan Khachatryan. Tendr by podle něj mohl být příležitostí i pro české firmy z oboru stavebnictví a dopravního průmyslu.

Navrhované řešení podle Khachatryana kombinuje podzemní úseky metra ve středu města s nadzemními úseky na estakádách v okrajových oblastech, to by mělo snížit požadavky na rozsáhlé zemní práce a zasahování do již existující městské infrastruktury.

„Metro je navrženo tak, aby se co nejefektivněji integrovalo do existujících dopravních systémů, zvýšilo dostupnost dopravy pro obyvatele města a přispělo ke zlepšení udržitelnosti města. Výběrové řízení na zhotovitele projektu a související poradenské služby má být vyhlášeno ještě v tomto roce, přičemž cílem je jeho dokončení do roku 2028,“ uvedl Vardan Khachatryan. Plány na vybudování metra jsou podle něj jen částí rozsáhlejšího plánu Mongolska na kontinuální obnovu dopravních prostředků.

Mongolsko podle českého diplomata nedávno také zakoupilo 600 nových autobusů od čínské firmy Yutong Bus. Právě čínské firmy mohou být na mongolském trhu podle něj silnou konkurencí nejen pro české, ale i pro další zahraniční firmy. „Tato skutečnost vyžaduje strategický přístup a pečlivé plánování, aby bylo možné úspěšně proniknout na tento trh a udržet si konkurenční výhodu,“ poznamenal Vardan Khachatryan.

Modernizace dopravní infrastruktury v Ulánbátaru je podle českého diplomata reakcí na rychlý rozvoj a expanzi města, které bylo původně projektováno pro 500 tisíc obyvatel. Od roku 1990, kdy populace města nepřesahovala 58 tisíc, se počet jeho obyvatel exponenciálně zvýšil. Ročně v metropoli přibude 40 tisíc lidí.

„Dnes v Ulánbátaru žije přes 1,6 milionu obyvatel, což představuje asi polovinu celkové populace země. Prudký populační růst vyvolává výrazné problémy v městské dopravě, což vede městskou správu k nutnosti hledání řešení. Tento vývoj nabízí významné příležitosti pro mezinárodní spolupráci a investice a zároveň vytváří prostor pro angažmá českých firem, zejména z oblasti stavebnictví a dopravního inženýrství,“ poznamenal Vardan Khachatryan. Dodal, že se nabízí prostor pro dodávky stavebních materiálů, moderních dopravních systémů a inženýrských služeb, v nichž mají české firmy silné postavení.

České firmy se v Mongolsku podle ministerstva průmyslu a obchodu zaměřují zejména na projekty v oblastech energetiky, výstavby infrastruktury a geologie. V roce 2022 podle úřadu činila výše obchodní výměny 429 milionů korun. Resort také zmiňuje, že jsou Česká republika a Mongolsko tradičními obchodními partnery s kořeny vzájemné spolupráce sahajícími do období těsně po druhé světové válce.

(teč)