INZERCE

Rafinerie v Százhalombattě. Foto: MOL

MOL zahájil výrobu zeleného vodíku v největším závodě ve střední Evropě

Maďarská Skupina MOL oficiálně zahájila výrobu v největší továrně na zelený vodík ve střední a východní Evropě, která se nachází v rafinérii v Százhalombatta. Největší závod MOL na výrobu zeleného vodíku ve střední a východní Evropě má kapacitu 10 megawattů. Zařízení ročně vyrobí 1 600 tun čistého, uhlíkově neutrálního zeleného vodíku, který se používá při výrobě paliva.

Emise oxidu uhličitého z dunajské rafinérie se tak sníží o 25 000 tun, což jsou roční emise CO2 téměř 5 400 průměrných automobilů. Tento krok je v souladu s firemní strategií Skupiny MOL SHAPE TOMORROW, jejímž cílem je učinit region udržitelnějším, konkurenceschopnějším a soběstačnějším.

Skupina MOL v dubnu slavnostně otevřela svůj nový závod v Százhalombattě, kde americká společnost Plug Power vyrábí se svou jednotkou o výkonu 10 MW přibližně 1600 tun čistého, uhlíkově neutrálního zeleného vodíku. V poslední době byly provedeny úkoly nezbytné pro uvedení zařízení do výroby: mimo jiné byly provedeny nezbytné tlakové zkoušky, řízení systému řízení procesu, vložení a připojení článků elektrolyzéru k systému a uvedení systému úpravy vody do provozu.

Elektrolyzér společnosti Plug Power využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů k štěpení vody na vodík a kyslík. Nevznikají tedy vůbec žádné znečišťující vedlejší produkty, navíc při výrobě 1 tuny vodíku závod vyprodukuje 8-9 tun čistého kyslíku. Americká společnost nabídla MOL inovativní a spolehlivou technologii: téměř 50 let provozních zkušeností s používáním vodíkových generátorů optimalizovaných pro výrobu čistého vodíku.

„Zelený vodík je čistý a všestranný zdroj energie, který i dnes využíváme při výrobě paliv ke snížení naší uhlíkové stopy, ale brzy ho plánujeme vidět přímo v sektoru dopravy. Výroba a využití zeleného vodíku pomůže inovativním způsobem dosáhnout chytré zelené transformace, která je základním cílem strategie MOL. Po elektrárně Százhalombatta plánujeme podobné závody v Bratislavě a Rijece, přičemž druhá jmenovaná by mohla zahájit provoz v roce 2026,“ uvedl Ádám Horváth, ředitel nových a udržitelných obchodních jednotek Skupiny MOL.

Očekává se, že nový závod, postavený za 22 milionů eur, sníží uhlíkovou stopu dunajské rafinérie o více než 25 000 tun oxidu uhličitého ročně. Nová technologie postupně nahradí výrobní proces založený na zemním plynu, který v současné době představuje jednu šestinu celkových emisí oxidu uhličitého Skupiny MOL.

(nik)