INZERCE

Strojvedoucích je dlouhodobě v České republice, ale i zahraničí, nedostatek. Foto: České dráhy

Mohlo by nedostatek strojvedoucích řešit jejich sdílení mezi dopravci? České dráhy se tomu nebrání

V České republice dlouhodobě chybějí strojvedoucí. Jen České dráhy, aby naplnily potřebné počty, by potřebovaly řádově o vyšší desítky lidí navíc. Řešilo by situaci, kdyby bylo možné strojvedoucí ve větším měřítku mezi dopravci sdílet? Železniční společnosti se k tomu stavějí různě.  „Možnosti sdílení strojvedoucích v nákladní a osobní dopravě se primárně nebráníme, ale tento proces má svá jasná legislativní pravidla a musí být naplněny předpoklady dopravce tak, aby byla zajištěna bezpečnost provozu,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Počet strojvedoucích ve společnosti se podle Šťáhlavského pohybuje průběžně okolo 3,5 tisíce lidí a okolo 200 strojvedoucích bývá v přípravě. Nedostatek strojvedoucích České dráhy řeší aktuálně prací přes čas, jak ale Štáhlavský upozorňuje při splnění zákonných podmínek například při plánování směn a dodržení času na odpočinek.

V rámci skupiny už sdílení strojvedoucích funguje. „Strojvedoucí, kteří splňují stanovené podmínky, mohou tuto činnost vykonávat u společnosti České dráhy – osobní doprava i České dráhy Cargo -nákladní doprava,“ uvedl Petr Šťáhlavský.

České dráhy. Ilustrační snímek. Foto: České dráhy

Aby to bylo možné, musí strojvedoucí splnit několik věcí – mezi ty patří podle mluvčího Českých drah zdravotní způsobilost na konkrétním nástupním místě. Každý strojvedoucí musí mít také osvědčení dopravce, prokázat, že ovládá znalosti ohledně konkrétních řad vozidel, a že zná dobře jednotlivé tratě.

„Současně je nezbytné zajistit podmínky pro plnění bezpečnostních přestávek. Tato věc je jedním ze zásadních bezpečnostních prvků. Evidence těchto parametrů probíhá u různých dopravců různě a je třeba, aby informace sdíleli, aby byly bezpečnostní požadavky dodrženy. V rámci skupiny máme tuto otázku ošetřenou,“ poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

To že v určité míře na trhu sdílení strojvedoucích už existuje, potvrzuje i ministerstvo dopravy. Podle mluvčího resortu Františka Jemelky ale musí mít pevné mantinely, aby nebyla ohrožena bezpečnost unavenými strojvedoucími.

Strojvedoucí mohou měnit zaměstnavatele, ale jen po schválení

Činnost strojvedoucích v oblasti pracovněprávních vztahů primárně řeší podle ministerstva dopravy zákoník práce a související předpisy. „V zákoníku práce lze nalézt určité omezení pro výkon činnosti strojvedoucího pro více dopravců. Je jím ustanovení § 304 ZP, podle kterého zaměstnanci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v základním pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnaní, jen s jeho předchozím písemným souhlasem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Tuto možnost zmiňuje také mluvčí společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová. Železniční dopravce podle ní nepůjčuje strojvedoucí všeobecně, ale v určitých případech je to podle ní po individuálním posouzení a splnění pracovněprávních podmínek možné. Na českém trhu existují i firmy, které půjčují strojvedoucí jako zaměstnance, uvedla mluvčí RegioJetu. Sdílení strojvedoucích mezi různými železničními společnostmi v České republice a v Evropě by podle ní mohlo být řešením jejich nedostatku, to by ale vyžadovalo komplexní přípravu a koordinaci.

„Nejdůležitější je sjednocení železničního prostředí, což zahrnuje harmonizaci legislativy a bezpečnostních norem. To by znamenalo, že všechny země a společnosti musí přijmout a dodržovat stejné zákony a pravidla, což je náročný proces. Dalším klíčovým prvkem je standardizace výcviku a certifikací strojvedoucích, aby byli schopni pracovat na různých typech železničních systémů a ve více zemích,“ poznamenala mluvčí společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Určitou inspirací podle ní může být letecká doprava, kde už podobný model funguje. Železniční sektor je ale podle mlučí RegioJetu složitější kvůli různorodosti systémů a bezpečnostních norem. „Přesto by s dostatečným úsilím a mezinárodní spoluprací mohlo být sdílení strojvedoucích efektivním řešením pro zvyšování dostupnosti kvalifikované pracovní síly v tomto sektoru,“ podotkla Alexandra Janoušek Kostřicová.

Vlak společnosti RegioJet. Foto: RegioJet

Společnost RegioJet aktuálně zaměstnává přibližně 150 strojvedoucích, do plného stavu jí podle mluvčí chybí zhruba 10 procent. Kandidát na strojvedoucího musí splňovat věkovou hranici 21 let, úspěšně projít zdravotním a psychologickým posouzením a následně všemi kurzy, zkouškami a výcvikovými jízdami.

Reálně možnost sdílení strojvedoucích ve větší míře nevidí společnost Arriva Transport Česká republika, a to kvůli už zmiňované znalosti předpisů jednotlivých dopravců. „Strojvedoucích máme pro současné zajištění provozu dostatek, jejich počet se pohybuje okolo dvou stovek. Strojvedoucí na trhu práce aktivně hledáme pomocí náborových kampaní a zároveň si nové uchazeče o tuto práci vychováváme a školíme ve vlastních kurzech,“ uvedl tiskový mluvčí firmy Jan Holub.

Náborovou politiku kvůli nedostatku strojvedoucích zintenzivnila také společnost Orlen Unipetrol. Podle mluvčí Lady Gadas zaměstnance motivuje i řadou finanční a nefinančních benefitů. „Upřednostňujeme nájem strojvedoucích na minimálně celý rok a na plný pracovní fond. Tito strojvedoucí jsou najati výhradně námi a nepracují pro žádného jiného dopravce,“ sdělila mluvčí. Dodala, že při ad-hoc nájmech firma spolupracuje s ostatními dopravci, ale má vyhrazenou pouze malou skupinu pečlivě vybraných a prověřených profesionálů. Díky tomu může vykrýt dočasné výpady kvůli dovoleným nebo neočekávaným absencím strojvedoucích.

„Možnost sdílení strojvedoucích v rámci nákladní přepravy vnímáme jako jedno z řešení, avšak zdůrazňujeme, že by se mohlo potýkat s legislativními, zejména pracovně právními, překážkami. Takový krok by vyžadoval i sdílené vedení evidencí odpracovaných hodin a plnění našich vlastních nároků na odbornou způsobilost těchto zaměstnanců,“ konstatovala Lada Gadas.

Překážku ke sdílení strojvedoucích by podle ní mohlo představovat například i to, že firma vydává vlastní osvědčení a dělá vlastní školení. „V případě skokového nárůstu požadavků našich zákazníků, kdy se dostáváme k limitu kapacity našeho lokomotivního parku, přistupujeme k zadání některých nadlimitních přeprav spedičně. To znamená, že část nebo celý proces přepravy předáváme do správy jiného dopravce,“ doplnila. To se ale podle ní netýká letošního roku, kdy železniční nákladní doprava v České republice, s výjimkou přepravy chemického zboží, zaznamenala ve srovnání s rokem 2022 přibližně 10procentní pokles.

Nedostatek strojvedoucích řeší i v zahraničí

Práci strojvedoucích ovlivňuje i zákon o dráhách. Ten v návaznosti na příslušnou unijní legislativu stanovuje podmínky, za kterých mohou osoby řídit drážní vozidla na dráze celostátní a regionální. Podle ministerstva dopravy musí být držiteli jak licence strojvedoucího, kterou vydává Drážní úřad, tak platného osvědčení strojvedoucího, které vydává dopravce.

„K tomu lze dále dodat, že v rámci poslední novelizace zákona o dráhách byla doplněna možnost, aby si dopravce vyžádal pro účely vlastní kontroly strojvedoucích údaje, zda dodržují pracovněprávní předpisy. A to od Drážního úřadu, který v současné době sdružuje tyto údaje souhrnně o všech strojvedoucích napříč dopravci,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Nedostatek strojvedoucích řeší i v zahraničí, jak Ekonomický deník již dříve informoval, v německé železniční společnosti Deutsche Bahn chybělo začátkem letošního roku 18 700 strojvedoucích. Kvůli nedostatku zaměstnanců se například u strojvedoucích nahromadilo 1,37 milionu přesčasových hodin. Pro snížení personálního deficitu se letos spolková vláda ve státním podniku chystá přijmout více než 25 tisíc nových zaměstnanců.

Tereza Čapková