Modulární jaderný reaktor Rolls-Royce SMR prošel druhou fází posouzení generického návrhu (GDA) příslušnými úřady ve Velké Británii. Konkrétně se jedná o Úřad pro jadernou regulaci (ONR), Agenturu pro životní prostředí a Úřad pro přírodní zdroje Walesu. Jak dále koncern Rolls-Royce uvedl v tiskové zprávě, posuzování postupuje do třetí, poslední fáze. Tato zpráva je zajímavá i z českého pohledu, Rolls-Royce má totiž nemalou šanci získat zakázku na první modulární reaktor v Temelíně.

Proces posouzení má za cíl nezávisle posoudit designu reaktoru před jeho výstavbou ve Spojeném království a prokazuje, že reaktor lze postavit, provozovat a vyřadit z provozu v souladu s nejvyššími standardy bezpečnosti a ochrany životního prostředí. „Dokončení druhé fáze GDA je dosud nejdůležitějším milníkem v komerčním využití reaktoru Rolls-Royce SMR ve Spojeném království,“ uvedla k tomu Helena Perry, ředitelka bezpečnostních a regulačních záležitostí ve společnosti Rolls-Royce SMR.

Ambicí společnosti Rolls-Royce je obnovit po 35 letech výstavbu jaderných elektráren založených na původním britském designu. Počítá s výstavbou 470megawattových reaktorů se životností více než 60 let. Jedná se o lehkovodní reaktor, který bude možné stavět rychleji díky modulárnímu řešení (spojení dílů do větších celků). Britská společnost sází také na atraktivní podobu reaktorové haly, i to má snížit odpor obyvatel k umístění stavby v jejich okolí známý pod zkratkou NIMBY.

Rolls-Royce SMR obdržel od britské vlády dotace ve výši 210 milionů liber, vedle toho získal soukromý kapitál ve výši 280 milionů liber. Část financování zajistil koncern Rolls-Royce Holdings (jedná se o výrobce leteckých a lodních motorů a plynových turbín, pod kterého nespadá výroba luxusních vozů stejného jména – pozn. red.), dalšími partnery projektu jsou americká energetická skupina Constellation a katarský státní fond Qatar Investment Authority.

Mohlo by vás zajímat

Jeden z favoritů soutěží v Británii i Česku

Navzdory tomu, že se jedná o domácího výrobce, nemá Rolls-Royce úspěch jistý. Loni v červenci spustila britská vláda soutěž, jejímž cílem je nalézt ekonomicky nejvýhodnější technologii menších modulárních reaktorů. První z nich mají zahájit provoz okolo roku 2035. Letos v březnu unikla do médií informace či spekulace, že nákladově nejvýhodnější je reaktor Westinghouse AP300, zatímco Rolls-Royce SMR je za ním na druhém místě. Vyhodnocení soutěže se opožďuje a hotové bude snad na konci tohoto roku.

Také ČEZ oddaluje rozhodnutí o dodavateli prvního modulárního jaderného bloku, který má vyrůst do roku 2035 v areálu Jaderné elektrárny Temelín. Jak Ekonomický deník informoval v březnu, ČEZ zúžil okruh zájemců ze sedmi na tři. Jmenovitě se jedná o společnosti GE Hitachi, Rolls-Royce a Westinghouse. Vítěze „malého jaderného tendru“ chce ČEZ podle posledních informací oznámit do konce roku.

Dobře informované zdroje Ekonomického deníku považují za favorita právě Rolls-Royce. Ten získává sympatie díky vstřícnému a férovému přístupu k vyjednávání i díky upřímnému zájmu o spolupráci s českými strojírenskými a technologickými podniky. Pokud Rolls-Royce na trhu s 470megawattovými reaktory uspěje, mohla by se část dílů vyrábět v České republice.

David Tramba