INZERCE

Správa železnic bude v roce 2022 hospodařit s rozpočtem 53 miliard korun. V loňském roce vyčerpala téměř 100 procent dotací z fondu EU. Foto: Správa železnic

Modernizace železničních tratí a nádražních budov, příprava vysokorychlostních tratí a bezpečnost na přejezdech. Priority Správy železnic pro rok 2022

Správa železnic dnes představila své plány pro budoucí rok, mezi něž patří klíčové investiční akce na tratích po celé České republice, modernizace tratí, stanic i nádražních budov a především příprava na vysokorychlostní tratě, které jsou budoucností železnice.

„V oblasti objemu investic držíme nastavené tempo a úspory hledáme hlavně v údržbě. Prioritou je pak další postup v přípravě vysokorychlostních tratí, které nás propojí s Evropou a přinesou velké ekonomické benefity,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka.

Mezi klíčové stavby roku patří především modernizace na prvním železničním koridoru, jako je přestavba uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí čiobnova trati mezi Velimí a Poříčany.

 „Letošek je na české železnici výjimečný. Na jedné straně bude téměř po celý rok přerušený provoz mezi Brnem a Blanskem z důvodu realizace tř modernizačních projektů v tomto úseku. Na druhé straně se začne jezdit na zcela nových úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi i Soběslaví a Doubím, což představuje na české železniční síti nových 28,7 kilometrů tratí a sedm zastávek,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Klíčové investiční akce

 Adamov – Blansko

 Modernizace železničního uzlu Pardubice

 Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov

 ETCS+DOZ Votice – České Budějovice

 Velim – Poříčany

 Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice n. L. – Stéblová

 Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, původní stopa

 Mstětice – Praha-Vysočany

 Rekonstrukce stanice Vsetín

 Modernizace trati Sudoměřice – Votice

 Modernizace trati Soběslav – Doubí

 Uzel Plzeň, 5.stavba Lobzy – Koterov

Výpravní budovy

Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů za dvě miliardy korun. Letos budou pokračovat renovace velkých památkově chráněných budov v Českých Budějovicích,na pražském hlavním nádraží, v Plzni nebo v Pardubicích. Dokončí se opravynádražních objektů v Berouně, Písku nebo Veselí nad Lužnicí. Aktuálně se rekonstruuje 53 nádražních budov.

Přejezdy

Správa železnic dokončí rozpracované akce v počtu minimálně 150 železničních přejezdů a zahájí realizaci dalších modernizací úrovňových křížení na české železniční síti. Aktuálně je na modernizaci přejezdů v roce 2022 vyčleněna částka cca 2,4 miliardy korun.

Vizualizace terminálu vysokorychlostní tratě Praha-východ. Foto: Správa železnic

Vysokorychlostní tratě

Významnou prioritou Správy železnic je přípravy vysokorychlostních tratí. V současné době se projektuje celkem 300 kilometrů vysokorychlostních tratí. V prvním čtvrtletí Správa železnic vyhlásí výsledky architektonické soutěže na terminál VRT v Roudnici nad Labem a zveřejní jeho podobu.

Do další fáze postoupí příprava v oblasti technologického zajištění VRT. Dále bude pokračovat komunikace s dotčenými obcemi, kraji, veřejnými spolky, zájmovými sdruženími a občanskými iniciativami.

Jana Bartošová