Neudržitelný technický stav, desítky souprav bez klimatizace a wi-fi, tak charakterizuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) současný stav vozidlového parku a chystá změny za miliardu eur, v přepočtu 25 miliard korun. Počítá s výrazným omlazením průměrného věku vlaků. „Díky chystané modernizaci můžeme postupně obměnit zastaralá vozidla za pohodlnější, ekologičtější a ekonomicky efektivnější typy,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Některé z tendrů už společnost vypsala.
V plánu je například pořízení osmi kusů elektrických jednotek pro dálkovou dopravu s opcí na dalších sedm kusů. Hodnotu zakázky, kterou ZSSK vyhlásila 19. března, vyčíslila na zhruba 644,9 milionu eur bez DPH. Společnost zároveň o den dříve vypsala tendr na pořízení 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) s opcí na dalších 20 kusů v hodnotě 306 milionů eur bez DPH. Opce je vyčíslena na 170 milionů eur bez DPH.
Dále má v plánu ZSSK pořídit dvě elektrické velkokapacitní jednotky, předpokládaná hodnota zakázky je 102 milionů eur bez DPH, počítá se i s opcí na další dva kusy za přibližně 51 milionů eur bez DPH. K vyhlášení tendru došlo letos v lednu. Společnost zároveň odstartovala tendr na deset lůžkových vozů v předpokládané hodnotě 90,3 milionu eur bez DPH. Součástí zakázky je i opce na dalších 14 kusů za 52,6 milionu korun bez DPH.
Modernizací by mělo projít i deset lehátkových vozů Bmeer. Předpokládaná hodnota tendru je 36,5 milionu eur. Opce je vypsaná na deset kusů za přibližně 18,2 milionu eur bez DPH.
Mohlo by vás zajímat
Výraznější přínosy ale podle Helaxy pocítí cestující za dva až tři roky. „Pokud dnes neuděláme rozhodující kroky, za několik let už nebude co modernizovat a zároveň nebude v čem jezdit,“ upozornil.
Víc jak polovina vozidel ZSSK je podle informací společnosti starší než deset let, průměrný věk vozidel dosahuje 16 roků. Řada vlaků je také podle společnosti poruchová a náročná na údržbu a těžko se na ně shání náhradní díly.
„Některé noční vozy byly vyrobené ještě v 80. letech (minulého století pozn. red.) a jejich výměna už není jen otázkou zvýšení komfortu, ale zejména bezpečného a spolehlivého cestování,“ informovala ZSSK. Finance na nové vlaky plánuje čerpat také z evropských fondů a projekty musí být podle ZSSK připravené na realizaci v nejbližších měsících.
„Věřím, že modernizace vozového parku významně zvýší pohodlí cestujících a přinese železniční dopravě novou dynamiku, která osloví širokou veřejnost. Modernizace je zároveň podmínka pro konkurenceschopnost železnice,“ uvedla státní tajemnice slovenského ministerstva dopravy a výstavby Denisa Žiláková.