Správa železnic hledá zhotovitele modernizace hlavního nádraží v Hradci Králové. Předpokládané náklady na stavbu přesahují 12 miliard korun. Ve stanici má vzniknout nové nástupiště a ta stávající projdou celkovou rekonstrukcí. Konec stavebních prací předpokládá Správa železnic v roce 2030. Modernizace naváže na sedmimiliardovou přestavbu nádraží v Pardubicích, kterou Správa železnic dokončila letos v květnu a zdvoukolejnění železnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

„Ve stanici dojde ke kompletní rekonstrukci kolejiště, rychlost vlaků se zvýší až na 80 kilometrů za hodinu. Ke zvýšení bezpečnosti provozu přispěje instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS. V přednádražním prostoru se počítá s výstavbou dvou cyklověží a parkoviště P+R,“ přiblížila projekt v Hradci Králové Správa železnic.

Na nádraží projdou obnovou také podchody, které se prodlouží až k novému nástupišti. Přístup k vlakům zajistí kromě schodiště i eskalátory a výtahy. Projekt počítá i se stavebními úpravami okolních silničních komunikací. Stěžejní částí stavby bude rozšíření podjezdu pod železničním mostem přes Gočárovu třídu. V nové podobě by měla mít komunikace tři silniční pruhy a dva chodníky s cyklostezkami. Dále dojde ke zrušení přejezdů v ulici Na Důchodě, chodci budou místo toho využívat nový podchod.

Na pardubickém nádraží jsou zrekonstruovaná všechna stávající nástupiště, přibylo k nim i jedno nové. Foto: Správa železnic

V Pardubicích už modernizace nádraží skončila. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má nové trakční vedení nebo mosty. Vznikla nová zastávka a železniční lávka.

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové už také prošla modernizací trať, která propojila Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblovou. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy. Rekonstrukce úseku zároveň umožňuje po zavedení ETCS jezdit vlakům rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Mohlo by vás zajímat

Součástí modernizace byla také stavba dvoukolejného mostu přes Labe s celkovou hmotností 1350 tun, která se uskutečnila ve třech fázích. Opěry a pilíře mostu jsou železobetonové a délka samotného přemostění přesahuje 140 metrů. Práce provedly společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby byly 3,3 miliardy korun.

(teč)