Přestavbu pražského Masarykova nádraží zajistí za 3,39 miliardy korun společnosti Strabag Rail a Strabag, uspěly v tendru Správy železnic (SŽ). Stavební práce by měly začít podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové na začátku příštího roku. Po modernizaci by nově měly vlaky zastavovat u devíti namísto dosavadních sedmi kolejí. Všech šest nástupišť má mít bezbariérový přístup a vznikne také platforma nad kolejištěm. Rekonstrukce by měla skončit podle Správy železnic v první polovině roku 2027.
„Nádraží přestane tvořit bariéru pro okolní území, a to díky platformě nad celým kolejištěm. Ta umožní nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna přímo v centru metropole,“ upřesnila mluvčí Správy železnic.
Rekonstrukcí projde celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba bude probíhat za provozu a podle Správy železnic si vyžádá pouze dílčí omezení.
Realizace stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží je schválena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Jak už dříve uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, Masarykovo nádraží plní podstatnou roli v pražské příměstské dopravě a denně jej využijí desítky tisíc cestujících. „Jeho přestavba je součástí modernizace trati do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Díky tomuto spojení důležitost nádraží ještě významně vzroste,“ konstatoval Jiří Svoboda.
Proměnou projde i smíchovské nádraží
Společnost Strabag Rail má zároveň na starosti také první část rekonstrukce nádraží Praha-Smíchov. Jde o odstranění kolejí a trakčního vedení v severní části železniční stanice. Dělníci už také demontovali pěší lávku, která propojovala Smíchov a Radlice.
Navazovat by měla hlavní stavba, která má podle harmonogramu začít v prvním čtvrtletí roku 2024 a potrvá do roku 2027. Její součástí bude například kompletní rekonstrukce kolejiště, demolice stávajícího a výstavba nového severního křídla výpravní budovy, ve kterém budou uloženy technologie, výstavba nového čtvrtého nástupiště, prodloužení podchodů nebo vybudování nového trojkolejného mostu přes ulici Nádražní.
Nejistá přestavba hlavního nádraží
V metropoli se chystá i rekonstrukce nové odbavovací haly hlavního nádraží. V architektonické soutěži, kterou vyhlásila Správa železnic spolu s pražským magistrátem a dopravním podnikem, uspělo dánské studio Henning Larsen Architects. Jakou podobu ale bude nakonec hlavní nádraží mít je otázka, kvůli nové stavbě by musela částečně zaniknout odbavovací hala nádraží, podle ministerstva kultury jde přitom o kulturní památku.
Správa železnic spolu s dopravním podnikem a magistrátem upozornila podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové účastníky jak na architektonickou hodnotu haly, tak na památkově chráněné celé území již během soutěžního dialogu.
„Ti ji také promítli do svých návrhů. Vítězný tým tak již od počátku soutěžního dialogu pracoval s tím, že se území nachází v památkové rezervaci. Jsme v situaci, kdy bychom rádi získali jasné a finální stanovisko úřadů, se kterým může vítězný tým dál pracovat při zpracování architektonické studie. Jsme proto připraveni s Národním památkovým ústavem o celé situaci dále jednat,“ dodala.
Autoři návrhu jsou podle mluvčí také připraveni o situaci diskutovat a zapojit připomínky do procesu zpracování architektonické studie, která má navázat na soutěžní dialog.
(teč)