Část mostů, komunikací či infrastruktury železničních stanic v rámci uzlu Česká Třebová získala povolení stavebního záměru od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Úřad o tom informoval na svých internetových stránkách. Předpokládané náklady na schválené akce jsou 8,7 miliardy korun. Celkem se má v rámci celého železničního uzlu modernizovat 58 kilometrů kolejí, čtyři stovky výhybek, 32 mostů a 15 propustků.

Žádost o povolení podala Správa železnic, kterou zastupuje právnická osoba Sudop Brno. Předmětem záměru jsou podle Dopravního a energetického stavebního úřadu vedlejší stavby, jde například o objekty vodních děl a objekty pozemní komunikace. V dokumentaci shrnul, že povolení získala dvojice mostů, jeden propustek, vodovod a kanalizace v železniční stanici Třebovice v Čechách nebo vodovod v železniční stanici Česká Třebová.  

O povolení hlavní stavby je podle úřadu požádáno samostatně. „Cílem hlavní části dokumentace jsou především úpravy průjezdu železničním uzlem Česká Třebová pro osobní dopravu, zvýšení rychlosti, rekonstrukce nástupišť,“ uvedl v dokumentaci DESÚ. Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má zlepšit také podmínky pro tranzitní nákladní dopravu.

Jak už Ekonomický deník informoval, modernizace železničního uzlu Česká Třebová za 17,13 miliardy korun měla odstartovat koncem loňského roku. Stavět se má za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ, Strabag Rail, Chládek a Tintěra a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku. Práce potrvají do roku 2031.

Mohlo by vás zajímat

Rychlost vlaků se má v uzlu po dokončení prací zvýšit na 80 kilometrů za hodinu. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu.

Stavbaři zrekonstruují všechna nástupiště, modernizací projde v České Třebové i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou díky výtahům až na nástupiště. Místo podchodu pro veřejnost v jižní části stanice vznikne moderní ocelová lávka, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí.

Projekt zahrnuje také modernizaci navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací tam bude i rekonstrukce mostů, které zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí. V okolí železnice vzniknou protihlukové stěny a instalují se kolejnicové absorbéry hluku.