Příprava nového přemostění Vltavy v Praze na Výtoni postoupila do další fáze. Správa železnic vybrala projektanty nového tříkolejného mostu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti SUDOP Praha a Top Con Servis, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 128,67 milionu korun. Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území metropole, uvedla Správa železnic v oznámení pro média.
Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun.
Most na Výtoni zajišťuje už více než sto let železniční spojení mezi Hlavním a Smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně zde vznikne nová vlaková zastávka na Výtoni, která usnadní přestup na tramvajové linky.
Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let, jeho výstavba bude znamenat snížení nákladů na údržbu. Díky tříkolejnému řešení vzroste význam spojení mezi smíchovským a vršovickým nádražím, která propojí nová vlaková linka.
Obyvatelé okolních domů jistě uvítají snížení hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli.
Mohlo by vás zajímat
Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022. Hlavní město Praha ve spolupráci se Správou železnic v uplynulém roce rozhodly o zachování původní ocelové konstrukce, která bude po vybudování nového železničního mostu pod Vyšehradem sloužit jako lávka pro pěší přes Vltavu v Praze-Modřanech.