INZERCE

Prodražování, průtahy, neplnění cílů EU. NKÚ strhal rekonstrukce železničních tratí. Foto: Správa železnic

Mnichov, Košice, Budapešť. Poptávka po vlacích sílí, dopravci posilují spoje

České dráhy aktuálně vozí zhruba polovinu obvyklého počtu lidí, RegioJet hlásí každý týden o čtvrtinu více cestujících. Leo Express reaguje na poptávku a vypravuje asi 75 procent obvyklých spojů. Vlakoví dopravci se postupně vzpamatovávají z posledních měsíců a postupně nabízí více spojů nejen v rámci České republiky, ale i těch směřujících za naše hranice.

Už v polovině minulého měsíce začaly České dráhy obnovovat spoje na západní větvi směřující do Chebu, Mnichova a Norimberku. Od konce dubna posílily provoz na několika nejvytíženějších dálkových linkách směr České Budějovice, Děčín, slovenský Púchov, Žilina a Budapešť. Od května výrazně posilují spoje na páteřní trase mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí, Ostravou a Bohumínem. Pozadu nezůstávají ani další dopravci, kteří průběžně reagují na vzrůstající zájem cestujících.

Spolupráce se Slovenskem

Posílení provozu vlaků Českých drah se od konce dubna dotklo i spojů směřujících na Slovensko. Český národní dopravce ve spolupráci s Železniční společností Slovensko obnovil plný provoz také na lince Ex2 Praha – Olomouc – Vsetín – Púchov. Znovu vyjede i pár vlaků Ostravan z Prahy přes Čadce až do Žiliny a pár nočních vlaků Metropol mezi Břeclaví, Bratislavou a Budapeští.

Od 20. května České dráhy počítají s dalším posilováním dálkové dopravy. Posílí tak hlavně linky Ex3, tedy railjety z Prahy do Vídně, R10 z Prahy do Hradce Králové, a R15 z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu.

Garance spoje

Tři čtvrtiny obvyklých spojů nyní vypravuje Leo Express. Posiluje spoje mezi Prahou a Ostravskem a Starým Městem u Uherského hradiště. Dalším posilováním bude reagovat podle aktuálního zájmu ze strany cestujících.

Leo Express a jeho vlakové soupravy v černo-žlutém provedení. Foto: Wikimedia

V posledních týdnech dopravce začal zaznamenávat mírný růst počtu cestujících v řádech desítek procent. Pokračování tohoto trendu naznačují i prodeje jízdenek na další týdny.

Společnost bude i nadále přizpůsobovat vypravování spojů jejich obsazenosti, aby zmírňovala ztráty z neobsazených spojů. Aby toto opatření dopadalo na cestující co nejméně, dopravce již před několika měsíci zavedl 14denní garanci toho, že spoj pojede. Pokud je spoj přesto zrušen, cestující dostane kromě vrácení plné ceny jízdenky také padesátiprocentní kompenzaci ceny jízdenky v kreditech navíc.

Vlakem do Chorvatska

Vlak RegioJet. Foto: RegioJet

Od půlky června obnoví přímé spojení mezi Prahou, Brnem, Vídní a Budapeští dopravce RegioJet. Jízdenky je možné zakoupit v předprodeji na celé letní období. Kromě jízdenek do Budapešti je možné cestovat i na mezinárodních trasách směr Vídeň, Bratislava a Košice.

V plném předprodeji je i letní vlakový spoj do Chorvatska, který poprvé vyjede na konci května. Zatím se na něj prodalo více než dvacet tisíc jízdenek.

Ve vlacích společnosti se každý týden zvýší počet cestujících o 25 procent. Dopravce má aktuálně v provozu více než 80 procent vlakových spojů. Během následujících dní začnou fungovat i další spoje, například ten směřující z Prahy do Košic či spoj mezi Prahou a Ostravskem.

Tomáš Rovný