INZERCE

Úspěšné absolvování mistrovské zkoušky potvrdí, že daný člověk umí navrhnout a vytvořit mistrovské dílo, je schopný řídit práci či vést zakázku a vykonávat povolání na nejvyšší možné úrovni i z hlediska provozně ekonomického. Foto: Pixabay

Mistrovská zkouška zatím chybí. Její zavedení dnes projedná vláda

Absolventi odborných škol aktuálně nemají možnost formálně doložit, že jsou mistry svého oboru. Zatím tedy neexistuje oficiální způsob, jak mohou prokázat, že v určité zpravidla řemeslné profesi dosahují nejvyšší možné úrovně. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo změnu zákona o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, a tím i zavedení mistrovské zkoušky. Bod je na pořadu jednání dnešní vlády.

Zavést mistrovskou zkoušku je podle zaměstnavatelů velmi žádoucí. Podporují ho a na souvisejícím materiálu pro vládu se podílely mimo jiné i Hospodářská komora České republiky, Agrární komora České republiky, Svaz průmyslu a dopravy České republiky, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR. 

Jednotný systém ověřování

Mistrovskou zkoušku posvětila i Řemeslná rada, která se sešla na MPO. Tvoří ji na třicet cechmistrů a vrcholových představitelů českého řemesla z pětadvaceti cechů sdružených pod Asociací malých a středních podniků a živnostníků.

 „Nebylo to jednoduché, ale vše je připraveno ke schválení vládou. Chceme, aby výsledkem byl transparentní, jednotný a všeobecně uznávaný systém ověřování,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. 

Úspěšné absolvování mistrovské zkoušky potvrdí, že daný člověk umí navrhnout a vytvořit mistrovské dílo, je schopný řídit práci či vést zakázku a vykonávat povolání na nejvyšší možné úrovni i z hlediska provozně ekonomického.

Technika už na „základce“

Ministerstvo iniciovalo také to, aby na druhém stupni základních škol byl povinný předmět Technika. Ve školním roce 2019/2020 se tak na vybraných třiceti školách realizoval pilotní projekt Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností v základním vzdělávání. 

Cílem bylo začlenění techniky do výuky, podpora využívání digitálních technologií s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí. Šlo samozřejmě také o podporu technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti či informatického myšlení žáků.

Podpora technického myšlení

V minulém školním roce se, ve spolupráci s ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT), na šedesáti vybraných základních školách uskutečnilo pokusné ověřování podle nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s pracovním názvem Člověk a technika. 

„Účelem pilotního projektu je systematické posílení rozvoje technického myšlení, prakticky aplikovaných dovednostní, jemné motoriky a technické tvořivosti s vazbou na nové technologie v rámci kurikula v základním vzdělávání,“ vysvětluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.  

MPO a MŠMT stojí také za projektem Tour for the Future. Jde o pojízdnou učebnu techniky, která putuje po České republice a seznamuje žáky 8. a 9. tříd základních škol s technikou a technologickým pokrokem a vývojem. To vše s cílem zvýšit zájem o nové technologie a studium technických oborů.

Tomáš Rovný