Absolventi odborných škol aktuálně nemají možnost formálně doložit, že jsou mistry svého oboru. Zatím tedy neexistuje oficiální způsob, jak mohou prokázat, že v určité zpravidla řemeslné profesi dosahují nejvyšší možné úrovně. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo změnu zákona o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, a tím i zavedení mistrovské zkoušky. Bod je na pořadu jednání dnešní vlády.
Zavést mistrovskou zkoušku je podle zaměstnavatelů velmi žádoucí. Podporují ho a na souvisejícím materiálu pro vládu se podílely mimo jiné i Hospodářská komora České republiky, Agrární komora České republiky, Svaz průmyslu a dopravy České republiky, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR.
Jednotný systém ověřování
Mistrovskou zkoušku posvětila i Řemeslná rada, která se sešla na MPO. Tvoří ji na třicet cechmistrů a vrcholových představitelů českého řemesla z pětadvaceti cechů sdružených pod Asociací malých a středních podniků a živnostníků.
„Nebylo to jednoduché, ale vše je připraveno ke schválení vládou. Chceme, aby výsledkem byl transparentní, jednotný a všeobecně uznávaný systém ověřování,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Úspěšné absolvování mistrovské zkoušky potvrdí, že daný člověk umí navrhnout a vytvořit mistrovské dílo, je schopný řídit práci či vést zakázku a vykonávat povolání na nejvyšší možné úrovni i z hlediska provozně ekonomického.
Technika už na „základce“
Ministerstvo iniciovalo také to, aby na druhém stupni základních škol byl povinný předmět Technika. Ve školním roce 2019/2020 se tak na vybraných třiceti školách realizoval pilotní projekt Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností v základním vzdělávání.
Cílem bylo začlenění techniky do výuky, podpora využívání digitálních technologií s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí. Šlo samozřejmě také o podporu technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti či informatického myšlení žáků.
Podpora technického myšlení
V minulém školním roce se, ve spolupráci s ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT), na šedesáti vybraných základních školách uskutečnilo pokusné ověřování podle nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s pracovním názvem Člověk a technika.
„Účelem pilotního projektu je systematické posílení rozvoje technického myšlení, prakticky aplikovaných dovednostní, jemné motoriky a technické tvořivosti s vazbou na nové technologie v rámci kurikula v základním vzdělávání,“ vysvětluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
MPO a MŠMT stojí také za projektem Tour for the Future. Jde o pojízdnou učebnu techniky, která putuje po České republice a seznamuje žáky 8. a 9. tříd základních škol s technikou a technologickým pokrokem a vývojem. To vše s cílem zvýšit zájem o nové technologie a studium technických oborů.
Tomáš Rovný