Pražský železniční most Hřebík bude mít nového majitele. Správa železnic ho bezúplatně převádí na hlavní město. Jednokolejné přemostění Nádražní ulice v Praze 5 by se mělo v budoucnu proměnit na cyklostezku a pěší trasy. „Převod majetku byl odsouhlasen vládou, aktuálně se připravuje k podpisu převodní smlouva,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Informace o převodu už se objevily také v Registru smluv. V dokumentaci se uvádí, že účetní hodnota „předmětu převodu“ byla ke dni 31. října loňského roku 392 366 korun. Most tvoří železná mostovka a dvě betonové opěry.
Cyklostezka a pěší trasy jsou součástí proměny okolí smíchovského nádraží, kde se připravuje projekt Terminál Smíchov, nová bytová výstavba i související infrastruktura, jak už Ekonomický deník informoval.
Most Hřebík se nalézá také v blízkosti Vyšehradského železničního mostu, který by měla nahradit při zachování pilířů nová tříkolejná stavba. Náhradu pro Správu železnic projektují firmy SUDOP Praha a TOP CON SERVIS. V současnosti je ocelový památkově chráněný most v havarijním stavu a železniční provoz je na něm dlouhodobě omezený.
Mohlo by vás zajímat
Nový most má v plánu Správa železnic stavět v letech 2026 až 2029 a celkové náklady by měly dosáhnout částky 3,4 miliardy korun. Proti tomu protestují památkáři, spolky i místní radnice. Pro se naopak vyslovil Středočeský kraj.
„Já jsem svůj názor opakovaně v minulosti řekl a ten názor se nezměnil. Přijde mi úplně absurdní, že budeme hájit sto let starý šrot, který už když byl postaven, vzbuzoval kontroverze a byl považovaný za nešťastnou stavbu. Bráníme se postavení moderního mostu, který vyřeší dopravu. Vůbec nic neřeší v souvislosti s přechodem na střídavou trakci ani rekonstrukce mostu,“ sdělil už dříve v rozhovoru pro Ekonomický deník radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).