INZERCE

Železniční síť v hlavním městě je dlouhodobě přetížená. Foto: Tereza Čapková

Místo podzimu leden. Tendr na provoz vlaků Středočeského kraje a Prahy nabírá zpoždění

Tendr za desítky miliard korun Středočeského kraje a Prahy na obsluhu železniční dopravy a nákup vlaků od roku 2029 do roku 2059 začíná nabírat zpoždění. Podle původních předpokladů měl být vypsán ještě před říjnovými krajskými a senátními volbami. Nyní zmiňuje náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) leden. Ekonomickému deníku sdělil, že se schválení záměru v radě hlavního města předpokládá v listopadu, nyní je materiál zařazen na projednání ve výboru pro dopravu.

Středočeský kraj schválil vypsání soutěže už letos v červnu. „Aktuální harmonogram, který byl schválen i IDSK a Středočeským krajem, který je hlavní zadavatelem, počítá s vyhlášením soutěže v lednu,“ uvedl Hřib za Prahu a dodal, že do té doby musí být především finalizována zadávací dokumentace, na které pracuje společný expertní tým Prahy a Středočeského kraje. „Proto je plně dostatečné schválení v zastupitelstvu hlavního města Prahy v prosinci,“ doplnil.

Vítěze mají v plánu vybrat hlavní město a kraj nejpozději příští rok v červnu. Hřib zdůraznil, že schvalovací proces na straně Prahy aktuálně chystaný tendr, ani dodání nových vlaků, nijak neohrožuje. „Termín je určen víceméně časem finalizace zadávací dokumentace,“ poznamenal s tím, že je pro něj zásadní, aby byla zadávací dokumentace perfektně připravená. „Ve výsledku je to investice do časové úspory v rámci průběhu samotného výběrového řízení, a to jak na základě zasílaných dotazů účastníků řízení, či dokonce případného napadání soutěže jako takové,“ uvedl Hřib.

České dráhy už kvůli průtahům ale zrušily soutěž na nákup elektrických jednotek typu EMU 400. Důvodem je podle tiskového mluvčího státního dopravce Davida Šťáhlavského to, že ze strany objednatele dopravy nebyly dosud uveřejněny požadavky na nové vlaky. „Z uvedeného důvodu nedává smysl ve výběrovém řízení pokračovat. Soutěž znovu vypíšeme ve chvíli, kdy budeme znát veškeré požadavky objednatele na nové vlaky,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Frustrace ve Středočeském kraji

Ještě v říjnu Ekonomickému deníku radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN) řekl, že by mělo zastupitelstvo hlavního města Prahy schválit vyhlášení vlakové soutěže se Středočeským krajem v listopadu, soutěž by pak mohla být vypsána do konce měsíce.

„Jsem frustrován přístupem hlavního města Prahy k tak zásadnímu projektu. Dochází zde k ohrožení jedné z nejdůležitějších soutěží na železniční dopravce a nové vlaky, které měly od roku 2029 sloužit občanům Středočeského kraje a Prahy,“ sdělil k aktuální situaci. Dodal, že jeho kolegové ze Středočeského kraje (IDSK) opakovaně představitele hlavního města Prahy i zástupce ROPIDu upozorňovali na rizika spojená s odsouvání termínů v rámci schvalovacího procesu.

„Pevně věřím, že si Praha uvědomí, co je v sázce a učiní kroky, které napomohou tomu, že jako objednatelé budeme moci od prosince 2029 rozjet projekt s novými kapacitními jednotkami a s transparentně vysoutěženým dopravcem. O věci chce s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) jednat i paní hejtmanka Petra Pecková (STAN),“ konstatoval Borecký.

Vítěz soutěže má nakoupit nové vlaky a následně je provozovat, Středočeský kraj spolu s Prahou s ním uzavře od prosince 2029 kontrakt na 30 let. Středočeský kraj s Prahou rozdělil celkovou poptávku po železničních dopravcích na několik samostatných tendrů. Největší z nich se týká 54 elektrických jednotek (EMU 400), kdy má každá z nich kapacitu 400 cestujících.

Odhadované náklady na pořízení jednotek jsou přibližně 21,6 miliardy korun, počítá se ale i s opcí na dalších přibližně 112 vozidel, ta by měla dosáhnout výše až 24 miliard korun. Spolu s financemi na servis a provozování jednotek Borecký již dříve vyčíslil hodnotu tendru na 60 miliard korun.

Jak Ekonomický deník informoval již dříve, náklady na tendr si mezi sebe rozdělí Středočeský kraj a Praha v poměru 48,9 procenta pro kraj a 51,1 procenta pro metropoli. Na celý průběh zakázky dohlíží protikorupční organizace Transparency International.

Středočeský kraj chce vypsat tendr na železniční dopravce za přibližně 60 miliard korun. Foto: Prezentace Středočeského kraje

Tereza Čapková