Správa železnic otevřela tento týden po dvouleté rekonstrukci novou odbavovací halu na nádraží ve Vysočanech. Pokračuje tak kompletní přeměna nádraží, které bylo dříve nechvalně známé téměř jako pražský Sherwood pro své nevábné okolí a přítomnost lidí bez domova. Legendární podchod, kterým se každý bál projít, ale vyhnout se mu nemohl, zmizel. Celková rekonstrukce by měla být dokončena v květnu příštího roku.
Dva roky intenzivních modernizačních prací jsou patrné na první pohled. Nádraží, které prochází kompletní přestavbou, disponuje od letošního září novým nástupištěm, eskalátory a výtahy. K němu tento týden přibyla nová odbavovací hala s pokladnami a zázemím pro cestující.
Nová odbavovací hala nahradila nádražní budovu, která byla dříve umístěna uprostřed kolejiště.
Původní kamenný podchod, kterým se cestující báli procházet, ale neměli jinou možnost, jak se ke kolejím dostat, stavbaři nahradili zázemím pro cestující.
Původní dlažba podchodu ale posloužila jako obklad laviček, stavbaři zachovali i kamenný portál, který je nově součástí exteriéru objektu. ´
Zajímavou částí odbavovací haly je i její zatravněná střecha, což přináší řadu ekonomických a ekologických výhod, jako je absorpce škodlivin ze vzduchu, produkce kyslíku, snížení prašnosti a redukce výkyvů teplot.
Letos v září se podařilo uvést do provozu i plně bezbariérové ostrovní nástupiště. Přístup na něj zajišťují eskalátory a výtahy. Obdobnou podobu a přístup budou mít i ostrovní a krajní nástupiště, která jsou aktuálně ve výstavbě.
Přestavba stanice Praha-Vysočany je součástí modernizace 15 kilometrů dlouhého traťového úseku do Mstětic. Téměř hotová je nová zastávka Praha-Rajská zahrada, v níž bude po dokončení přístupové lávky možný přestup na metro. V příštím roce by se práce měly soustředit na stanici Praha-Horní Počernice, kde vznikne také nová nádražní hala.
Jana Bartošová