Zástupci firem, škol a mimoškolních vzdělávacích zařízení slyšelo od ministryně školství sliby k podpoře tehcnického vzdělávání. Panelovou diskusi pořádal Svaz průmyslu a dopravy.
Stovka zástupců firem, škol a mimoškolních vzdělávacích zařízení v úterý slyšelo od ministryně školství několik slibů na podporu technického vzdělávání. Uvedla je při panelové diskusi, kterou dnes v prostorách Techmania Science Center PLZEŇ uspřádal Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) na téma Motivace ve vzdělávání – Technické školství je „in a cool“. Akce se odehrála v rámci Svazem vyhlášeného Roku průmyslu a technického vzdělávání.
Podle ministryně Valachové zbývají už jen zhruba dva týdny do chvíle, kdy bude zveřejněna od začátku roku očekávaná vzorová smlouva mezi firmou a žákem. Mnohé společnosti mají sice vlastní smlouvy s žáky a studenty, jednotný vzor zastřešený státem dosud chyběl. Řešení tohoto problém již delší dobu požaduje SP ČR a jeho členové.
Další podstatné prohlášení ministryně učinila ve vztahu k pedagogickým fakultám. Diskutující se totiž shodli v tom, že školy by měly učit tak, aby vědomosti mohli žáci a studenti daleko více využít pro potřeby pracovního trhu a ve formě odpovídající 21. století. „Jednala jsem s děkany pedagogických fakult o potřebě změny. Cítím podporu revize na pedagogických fakultách,“ uvedla ministryně Valachová v reakci na diskusi o nezbytnosti úprav působení pedagogických fakult z hlediska jejich zaměření na polytechnické obory a na podobu výuky. Ministryně v této souvislosti uvedla, že podpora technického vzdělávání bude jedním z klíčových témat říjnového plenárního jednání tripartity.
Mezi panelisty poukázal na jedno z důležitých témat viceprezident SP ČR Radek Špicar, jímž je situace kariérních poradců. „Systém karierního poradenství není vzhledem k řadě důvodů dostatečně efektivní. Firmy požadují změnu, je to úzké místo,“ uvedl Radek Špicar.
Poukázal také na to, že mnohé firmy nadále nemají dostatek informací o možnostech daňových odpočtů pro podporu technického vzdělávání (např. zařízení pro školy aj.). „Budeme hledat cesty, jak k firmám dostat tyto informace. Budeme na tom spolupracovat s ministerstvem financí,“ uvedla ministryně Valachová.
Kriticky přítomní hodnotili rozvojový program 3+3+3 na vybavení škol. Do fondu měl třetinu přispívat stát, třetinu kraj a třetinu zaměstnavatelé. Z fondu pak kraj podle vlastního uvážení měl rozhodnout, jaké škole přidělí prostředky. Vedle byrokratických komplikací tak firmy neměly kontrolu nad tím, kam jejich peníze doputují. I proto byl zájem firem mizivý a do projektu se přihlásily pouze dva kraje, Kraj Vysočina a Plzeňský kraj. Hejtman posledně jmenovaného kraje Václav Šlajs v diskusi uvedl, že kraj byl připraven dát do projektu 3 miliony korun, ovšem z firem se sešlo jen 60 tisíc korun. „Bylo to neúspěšné. Naštěstí jsou tu programy, které úspěšné byly, kterým je například POSPOLU,“ uvedla ministryně. Projekt 3+3+3 byl zahájen ještě před nastoupením Kateřiny Valachové do funkce.
Dalším důležitým sdělením ministryně bylo, že zvažuje, aby každých pět let byly přeregistrovány střední školy, kdy by se vyhodnocovala zejména potřebnost oborů z hlediska trhu práce, vyučovaných na dotyčné škole.
Tématem, které se prolínalo celou debatou, byla účinnější propagace technických oborů. Ministryně podle jejích slov považuje osvětu vůči dětem a rodičům za prioritní záležitost svého resortu.
„Potřebujeme, aby se více hovořilo o tom, že průmysl je moderní a že nabízí zajímavou práci,“ uvedl Radek Špicar. Diskutující, včetně kreativního ředitele agentury Konektor či šéfredaktora odborného časopisu Marketing a Média Filipa Rožánka, se shodli v tom, že slabinou mnohých škol je neschopnost oslovit žáky a jejich rodiče zajímavými webovými stránkami nebo prostřednictvím sociálních sítí. Pozitivní příklad uvedl ředitel střední školy – Centra odborné přípravy technickohospodářské Josef Ležal, podle něhož je základem úspěchu průběžná práce s těmito nástroji.
Mezi panelisty vystoupil jako hostitel ředitel Techmania Science Center Plzeň a předseda správní rady České asociace science center, který nabídl ministryni spolupráci při přípravě napojení mimoškolních technických center na vzdělávací systém. Podobně reagoval i ředitel DDM hl. m. Prahy Libor Bezděk, který reprezentuje tři stovky domů dětí a mládeže.
„Nejprve musíme vytvořit přehled veškerých těchto center,“ uvedla ministryně školství Kateřina Valachová.
Na akci v říjnu a v listopadu navazují další dvě diskusní setkání organizovaná Svazem průmyslu a dopravy ČR, tentokrát k inovačním tématům.
Milan Mostýn, Svaz průmyslu a dopravy ČR