Evropská komise navrhne prodloužit období pro splnění emisních cílů z jednoho roku na tři roky. Návrh má poskytnout automobilkám více času na dosažení stanovených cílů a odkládá uplatňování pokut až do roku 2027. „Jsem rád, že Evropská komise vyslyšela naše výzvy, odkládá pokuty a dává automobilkám příležitost se přizpůsobit,“ uvedl k tomu ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Cíle pro snížení emisí zůstávají podle ministerstva průmyslu a obchodu beze změny, ale automobilky získají větší flexibilitu při jejich plnění, čímž se podle resortu vyhnou okamžitým sankcím a získají prostor pro zvýšení prodeje elektrických vozidel. „Tento návrh vstoupí v platnost po schválení členskými sáty a Evropským parlamentem,“ uvedlo ministerstvo.
Podle Vlčka jde o skvělý výsledek jednání, které otevřel s Itálií na podzimní Radě EU pro konkurenceschopnost. „Toto téma na svých radách otevírali a řešili i vládní také někteří čeští europoslanci. Není řešením ignorovat ochranu životního prostředí, ale cíle, které jako Evropská unie nastavujeme, musí být realistické a nesmí ohrožovat konkurenceschopnost našich firem,“ dodal Vlček.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k dnešnímu oznámení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové na sociální síti X uvedl, že Česká republika bude dál usilovat o prodloužení období pro splnění emisních cílů na pět let. Tento návrh Kupka představil už koncem února společně s premiérem Petrem Fialou a europoslancem Ondřejem Krutílkem (oba ODS). Automobilky by podle nich měly vykazovat plnění emisních limitů právě za pětileté období, stejně tak by se vyměřovaly i sankce.
Mohlo by vás zajímat
Evropská unie stanovila pro automobilky cíle na snížení emisí CO₂ u nových vozidel. Podle nařízení Evropské unie měly nové osobní automobily do roku 2021 dosáhnout průměrných emisí 95 g CO₂/km. Dále bylo plánováno snížení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta do roku 2030 ve srovnání s úrovněmi z roku 2021. Nesplnění těchto cílů mělo za následek pokuty ve výši 95 eur za každý gram CO₂ nad stanovený limit na vozidlo.
Tlak je i nadále z české strany i na přehodnocení zrušení spalovacích motorů po roce 2035. Do současných jednání o budoucnosti automotive by také měli být zapojeni zástupci českých automobilek. „Spolu s dalšími státy vytváříme něco, co bychom mohli pracovně nazvat Aliance pro konkurenceschopnost,“ uvedl už dříve premiér.
Česko při tom spolupracuje se zmíněnou Itálií, Rumunskem, Bulharskem, Rumunskem, Polskem, Slovenskem a Rakouskem. „Snažíme se, aby se k nám naplno připojilo Německo, Francie a další státy, protože je důležité, abychom postupovali koordinovaně,“ dodal premiér.
Text jsme aktualizovali